Mathildas Hundar

2011-08-04
09:47:30

Gårdagens träning
Banträningen igår gick jättebra! Banorna var lite kluriga med några fällor och mycket svängar. Det är svårt att veta hur man på bästa sätt ska dirigera hunden. Många gånger snurrar jag ihop det och blir otydlig i mitt kroppsspråk och därför missförstår vi varandra. Men efter att ha sprungit banan några gånger utan hund och funderat ut var det är bäst att göra sidbyten så gick hundarna klockrent! Jag måste verkligen komma ihåg att starta varje pass med att springa banan själv!


Florian var så himla fokuserad idag och gjorde allt rätt! Jag har haft problem med att han i början av träningen blir för uppjagad och ofokuserad, men det problemet hittade jag en lösning på idag. Jag tog med mig hans älskade trasa och busade med honom lite. Jag kastade den till honom när han gjort någonting bra och det funkade jättebra!

Vi tränade mest på hoppbanan men vi tränade även lite på de svårigheterna som fanns i agilitybanan och han gick som en klocka! Blev riktigt förvånad att han faktiskt förstod vad han skulle göra då vi inte alls tränat på sådana svårigheter tidigare!

Förresten så har jag glömt att berätta att han under de senaste två träningarna tagit däcket alla gånger utan att tveka! Tror att han har varit lite osäker då när han hoppar över vanliga hinder så hoppar han med ett stort runt språng väldigt högt över. Men så kan han inte hoppa i däcket då han slår i ryggen och det tycker han har varit obehagligt. Men nu hoppar han med ett flackare språng och då går det mycket bättre!

Ibland blir han lite för stressad i slalomen och missar några stolpar. Men vår slalom är väldigt mycket på nybörjarstadiet därför fokuserar jag på att hålla honom lugn så att han gör rätt. När han blir säkrare så lägger vi på mer fart.

Cleo var en riktig blondin idag och yrade runt i början. Hon blir alldeles för uppjagad och kan inte fokusera på vad hon ska göra. Måste se till att komma på något bra sätt att få henne lugn också. Tror det gäller att bara sätta sig ner med henne ett tag och inte börja förrän hon är lugn. Så att tanten lär sig någon gång ;)

När yrhönan väl lugnat sig så fick vi en riktig toppen runda och hon förstod vad hon skulle göra. Vid slalomen så måste vi ta det lugnt och fokusera på att göra rätt annars får vi missar där. Farten får som sagt komma sedan när hundarna känner sig säkra. Även vid gungan måste jag påminna henne om att ta det lugnt annars springer hon bara ut som om det vore balanshindret.

Svea tränade jag bara med en kort stund och hon var ovanligt lugn och fokuserad. Använde mig utav klicker och tränade på enskilda hinder. Hon gör framsteg varje gång! Lite osäker på platta tunneln fortfarande och även däcket. Balanshindrena brukar inte vara några problem alls men denna gång så hoppade hon ner från balanshindret när hon kommit halvvägs. Efter det så tyckte hon inte det var lika kul längre så jag fick stödja henne och göra om det igen.

Linnéa tränade sina hundar och även för henne gick det jättebra. Kitty är jätte duktig och hon älskar balanshindret. Det går i en jäkla fart!



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: