Mathildas Hundar

2011-12-17
13:27:00

Dag 13 - En ras du inte vill ha
Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag väldigt svårt för att säga vilken ras jag absolut inte skulle vilja ha. Huvudsaken är egentligen att det är en hund, men jag kan säga med säkerhet att jag inte skulle köpa en blandras eller en varghybrid. Jag skulle möjligtvis kunna ta hand om en blandras/varghybrid från ett hundhem eller liknande. Men jag vill inte stödja den sortens avel, vilket jag skulle göra om jag köpte från en uppfödare.

Jag kommer inte kunna peka ut en ras som jag absolut inte skulle vilja ha men jag kan däremot peka ut vissa raser som jag inte dras till.

Jag dras inte till sällskapshundar så som pudel, chihuahua, papillion, bichon frisé, shih tzu. Det är helt enkelt inte jag och vissa raser har en så pass omfattande pälsvård vilket jag aldrig skulle orka med. Men vissa raser i sällskapshundsgruppen tycker jag mer om och det är cavalier king charles spaniel, king charles spaniel, fransk bulldog, mops och boston terrier.

Det heta terrier temperamentet tycker jag inte heller om, dock finns det vissa raser som är mjukare i terrier gruppen så som Norwichterriern och det är en ras jag tycker är trevlig. Staffordshire bullterrier är också en ras som jag tycker mycket om och jag vill ha en lugn och mjuk staffe.

Spetsar är inte heller något som tilltalar mig särskilt mycket. Jag har fått uppfattningen att dem är väldigt ljudliga. Tax är inte heller en ras som tilltalar mig. Inte heller de belgiska vallhundarna, hollandser, mudi, pumi och alla "rastaflätshundar". Inte heller några boskapsvaktare. Schnauzer temperamentet är inte heller något jag trivs med.

Jag dras inte heller till grova moloss raser och eftersom att jag inte är jakt intresserad så trivs jag inte med någon stövare/stående fågel hund.

Ja det blev en hel uppsats det här ju!

Har ni någon ras som ni inte vill ha?




Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: