Mathildas Hundar

2011-06-03
17:13:00

Fästingavvisare

Det allra senaste inom fästingskydd måste vara fästingavvisare. Jag träffade en hundägare som använde just detta till sin hund och det funkade toppen enligt han. En fästingavvisare är en dosa som du sätter fast på hundens halsband och den sänder ut ett ultraljud med en frekvens på 40,000 Hz
som når ca 1.5 m. Vi hör inte det här ljudet men det gör fästingarna och därför undviker dem hunden.

Min första tanke var att hunden måste ju höra det här ljudet och det kan ju inte vara så trevligt för dem att höra ett konstant ljud. Men när man är inomhus då kan man ju ta av halsbandet och på så sätt slipper hunden höra ljudet jämt.

Jag är lite skeptisk mot att använda fästingavvisare på mina hundar, för det första så tror jag att ljudet kan vara obehagligt för hunden och för det andra är jag väldigt osäker på om det skyddar mot fästingar överhuvudtaget?



Kommentar:
#1: Amanda

Jag har en liknande åt Aska, hon har inte alls reagerat på den. :)
Varken när hon först fick på sig den eller efter.
Har den dock bara utomhus för jag hade samma tanke från början att den kanske blir obehaglig.
Om den funkar kan vet jag inte, hon har inte fått några fästingar men då finna det inte så många här uppe. ;)

2013-06-17 @ 17:37:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: