Mathildas Hundar

2011-11-07
10:48:12

Expensive to buy a dog

Jag har suttit och kollat på diverse olika annonser på hundar till salu och det är helt otroligt hur mycket folk kan begära för en valp. Småhundar så som Bulldog, Chihuahua och Pomeranian så är det inte helt ovanligt att uppfödare begär 20 000 kr för en valp. Jag har även sett annonser på meriterade hundar inom olika grenar där ägaren begär hela 40 000 kr. Det blir även allt vanligare att blandras hundar säljs i samma prisklass som en renrasig hund.

Denna trend tycker jag går åt helt fel håll och det är inte konstigt att folk inte har råd att köpa hund. Jag har haft den turen att jag aldrig har behövt köpa en hund eftersom att min moster och mamma har uppfödning. Vi säljer en Beardies valp för 10 000 kr och även fast det är ett normalt pris för en valp så tycker jag att det är mycket pengar. Men vi kan inte heller sälja en valp billigare eftersom att då skulle ekonomin aldrig gå ihop. Vi måste alltid lägga pengar från vår egen ficka.

Ett vanligt argument bland uppfödare för att sälja en hund dyrt är att dem vill hitta den bästa ägaren valpen kan få. Självklart måste en hundägare ha råd till att betala alla nödvändiga kostnader och eventuella veterinärkostnader för en hund.

Men vad är det som avgör att en människa med mer pengar i plånboken är en bättre hund ägare än den som inte har lika mycket pengar?


"Meja" Farmarens Nobless Oblige owner: Deborah Raquet, France Photo: Ulrika Pettersson


Kommentarer:
#1: Charlott

Det går aldrig jämnt upp för oss Mathilda. Back hela tiden. Men så får det vara när hundar är det största intresset. Och en hobby får kosta pengar. Lika bra att du inte vet hur mycket back vi går :-)

2011-11-07 @ 16:35:31
#2: Christina

Ja, ibland blir man baksugen så lika bra att sätta igång då hehe :)



Jag har precis som du skriver, alltid haft turen även jag att ha en farmor och farfar som föder upp. Då newfoundland och schäfer.



Håller med det du skriver men jag kör ju bostons nu och en valp kostar 23 000.

I vissa fall kan jag förstå det faktiskt. I alla fall inom min ras (är mer insatt inom den) då dels får man bara använda samma hanhund 5 ggr /19 valpar,

tyvärr behövs det ibland kejsarsnitt vilket ökar omkostnader samt att det knappt finns några avelshundar i Sverige eftersom vi är så få. Antingen får man resa utomlands eller köpa in en hund från t.ex. Usa för att undvika inavel.

Detta gör ju hela kalaset lite dyrare, där av priset :)



Och jag kan säga att vi får ändå aldrig ihop ekonomin ;) Kram!

2011-11-09 @ 12:42:56
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: