Mathildas Hundar

2011-11-11
18:26:24

Tre timmars träningspass

Nu har jag precis kommit hem från klubben. Det blev ett långt träningspass idag på tre timmar pågrund av att min skjuts blev nån timme sen...;) Som tur är så finns det belysning! Agilityhindrena stod faktiskt fortfarande kvar så vi tränade både lite agility och lite rallylydnad som uppvärmning. Hundarna var överlyckliga och medan dem väntade på sin tur att träna satt dem och skällde som dårar. Det var hopplöst att försöka få dem att vara tyst.

Jag började först med Florian och tränade på några moment ur rallylydnaden. Han var väldigt positiv och arbetsvillig (som alltid) och vi fick till ett riktigt snyggt fritt följ och de allra flesta momenten fungerar jättebra. Vi måste träna mer på sidflyttningar åt höger, läggande under gång och ställande överhuvudtaget. Haha är inte det lite konstigt? På utställningar fungerar stå jättebra men på lydnadsplanen är det som bortblåst och han kan bara sitt ;) Vi tränade även lite agility och då använde jag mig utav en övning (se bild nedan) som går att använda på många olika sätt. Men jag tränade Florian mycket med att skicka in honom i tunneln under A-hindret och sedan väljer jag antingen höger eller vänster håll och upp på A-et/gungan för att sedan ta hopphindret. Tränade även på andra enstaka hinder och slalom. Jag tränade även på gungan och på slutet så tränade jag med både Svea och Florian samtidigt. Båda brukar kunna frysa till på mitten utav gungan och inte vilja gå, så för att få dem pigga och glada använde jag mig utav en boll. Båda är bolltokiga och dem taggar upp varandra. Jag busade mycket med dem och lockade med bollen uppe på gungan och när en av dem gick upp gungan och fick den att väga över så kastade jag bollen rakt fram. Belöningen blev att dem fick bollen samt godis när dem lämnade bollen till mig. Hundarna tyckte det var riktigt kul och var snabba på att komma upp på gungan igen.

Med Svea så tränade jag även på övningen nedan och då främst på att göra hopphindrena i olika kombinationer. Tränade även på däcket, tunnlarna och A-et. Men innan agilityn så värmde vi upp med lite grundläggande lydnadsövingar så som fritt följ, sitt, ligg och stå.

Tanten Cleo fick inte göra något avancerat alls utan hon fick göra det hon kan bra. Vanliga lydnadsövningar blandat med lite freestyles trick som hon kan samt skutta över hinder. Men det mesta hon gjorde under detta träningspass var att skälla som en dåre... ;)

Detta var övningen som vi använde oss utav idag. Den går att göra på många olika sätt vilket är väldigt positivt.


Kommentarer:
#1: linnea

Vad roligt! Tycker Florian låter jätterolig.:)



Skulle också vilja åka ut till klubben och träna.



2011-11-11 @ 19:21:42
#2: Tina

Spännande att följa era träningspass lite!!

2011-11-12 @ 00:50:47
#3: Christina

Vad kul att du kör rally! Funderar på att börja med min hanhund men tyvärr har jag inte hittat någon bra kurs än :/

2011-11-13 @ 20:18:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: