Mathildas Hundar

2011-10-23
17:02:00

Hoppande glada hundar
Jag antar att jag inte är den enda som har problemet att min hund (Florian) är överdrivet glad när han får syn på människor. Svea och Cleo däremot dem är lugna, viftar lite på svansen och sen var det klart. Men Florian ska gärna hoppa och pussas och ta all uppmärksamhet. Jag tycker inte alls om att han hoppar för det är inte uppskattat utav människor i fina kläder, små barn och gamlingar.

Jag tränar ständigt med att behålla honom lugn när vi får besök . Han behöver inte stå först vid dörren och hälsa på alla utan folk kan faktiskt få ta av sig ytterkläderna i lugn och ro. Jag brukar även säga till mina kompisar att säga till honom när han hoppar och vissa brukar faktiskt ryta ifrån ordentligt, vilket jag tycker är toppen! För då blir Florian lite paff eftersom att han får höra det från gästen och inte från mig.

Träningen går framåt och han blir bättre för varje gång. Men det jag blir så trött på, det är människor som kommer hem till oss och hälsar på hundarna så överdrivet glatt och med ett tonläge så högt:

-Nä men heeeeeeej, vilka fiiiiiiina hundar!!!

Ni kanske kan förstå Florians reaktion när han får höra en såååååå jäääätteglad människa. Han vet ju inte vilket ben han ska stå på och hans svans går som en propeller. Han hoppar och pussas och drar igång världens scen.

Jag försöker få honom lugn och säger till honom att ta det lugnt och hoppa inte. Då får man till svar den klassiska kommentaren:

-Nä men det gör ingenting att han hoppar, han är ju bara glad.

Och vips, där var all min träning som bortblåst...

Är det någon som känner igen sig?





Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: