Mathildas Hundar

2011-10-19
09:31:50

Stretcha din hund
När mina hundar har haft ett hårt träningspass antingen på agilitybanan eller kanske springandes brevid cykeln. Så har jag tagit till vana att gå av hundarna i ca 20-30 min så att dem varvar ner och kommer i normalpuls. Därefter brukar jag stretcha dem.

Genom att strecha sin hund så minskar riskerna till skador och stela muskler. Men tänk på att aldrig stretcha en kall hund utan hunden måste vara uppvärmd. Efter aktiviteten ska det gå 20-30 min innan du kan stretcha din hund. Lyssna på din hund och det får aldrig göra ont eller vara obekvämt för hunden. Du ska aldrig pressa fram en rörelser utan alltid använda en mjuk och försiktig hand. Du kan stretcha din hund på stående och liggande.

Felaktig stretching kan orska skador. Valpar och unghundar behöver inte stretchas.

Här är en jättebra video jag hittade, där Marie Fahlberg visar hur man stretchar sin hund:



Brukar ni stretcha era hundar?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: