Mathildas Hundar

2011-10-26
13:20:52

Weaving Practice

I helgen så åkte jag hem till mamma och pappa för att träna lite agility med deras hemmagjorda hinder. Jag byggde upp den här övningen och fokuserade på att träna slalom. Övningen beståd utav en oxer och en kombination med två hinder och däremellan en slalom.

Jag testade att träna slalom med allémetoden, den går ut på att man först ställer slalomen så att en allé/gång bildas. Jag gjorde som så att jag lämnade hunden på ena sidan av kombinationen, jag ställde mig på den andra sidan och kallade in. I början så går hunden bara imellan pinnarna men allt eftersom så försvårar man övningen genom att flytta slalomen närmare och närmare ända tills pinnarna står på en helt rak linje, en vanlig slalom.

Jag hade inte särskilt stora förhoppningar kring den här metoden då jag inte trodde att hundarna skulle förstå och bara springa förbi slalomen. Men det gjorde dem inte. Hundarna fick arbeta väldigt självständigt och verkligen tänka till. De löste uppgiften på egen hand utan min hjälp. Det hände att dem någon gång inte förstod och då sprang dem runt. Men då flyttade jag isär slalomen så att det blev enklare och då förstod dem igen.

Metoden fungerade jättebra på alla tre hundarna och jag kommer absolut att träna med allé metoden fler gånger. Sakta men säkert så blir vi bättre på slalomen.

This weekend I went home to mum and dad to practice some agility. I tryed a new way of learning the dogs the weaves. I put the poles so they created a passage for the dog to walk through after a while I put the poles closer to each other to make the exercise harder. In the end the poles will create a proper weave. This way of training was perfect for me and my dogs. The dogs work independent and they really need to think on their own. They solved the task on their own, without my help.

I will definitely train like this more often!


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: