Mathildas Hundar

2011-09-11
14:07:00

Sportsmanship

Det är lätt att vara glad när sin hund vinner, men de gånger hunden inte vinner då har många svårt att bjuda på ett leende och säga grattis. För mig är det ganska svårt att förstå varför folk rusar ut ur ringen, rycker och sliter i hunden och ställer sig utan för ringen och snackar skit om vinnaren eller domaren. Det ser hemskt dåligt ut!

Jag har blivit uppfostrad till att man alltid är glad mot sin hund och medtävlande oavsett resultat. Jag går inte in i ringen för att vinna, utan jag går in i ringen för att få ett omdöme på min hund utav domaren. Jag bedömmer inte hur bra utställningsdagen har gått utifån vad domaren tyckte om min hund utan jag utgår utifrån hur väl hunden presterade. Om min hund skötte sig exemplariskt och gjorde allt som vi tränat på utmärkt, då är jag jättenöjd. Om min hund inte skulle ha skött sig lika bra i ringen, då vet jag precis vad jag behöver träna mer på och jag är fortfarande lika glad i min hund. Om min hund skulle vinna sin klass då är det en bonus och jag blir självklart väldigt lycklig.

Du som vet med dig att du inte är en särskilt bra förlorare, snälla försök dölja dina känslor! Svälj stoltheten och klistra på ett leende, ta i hand och säg grattis! Det är faktiskt bara en tävling, det är inte på liv och död.


Kommentarer:
#1: Ulrika

Kloka ord Mathilda, håller fullständigt med dig!

2011-09-12 @ 08:47:26
#2: Mathilda

Skulle bli så mycket trevligare om alla tänkte på det :)

2011-09-12 @ 09:23:29
#3: Tina

Kan bara hålla med!!

2011-09-12 @ 19:58:02
#4: Marianne

Åh, vi behöver mer av den här attityden i "branschen"...

2011-09-13 @ 23:41:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: