Mathildas Hundar

2011-09-25
18:33:58

En fråga...
Fråga: Rider du? om du gör det berätta när och vart, om du har egen häst eller medryttare eller ridskola? :) om du inte gör det varför läser du hästbloggar då?

Svar: Ja jag har ridit i hela mitt liv. Mamma tog med mig på en första ridtur när jag var 4 månader gammal och det är från henne som jag fått mitt hästintresse ifrån. Hon fick det i sin tur från min mormor och morfar som också hade ett stort hästintresse. Morfar hade travhästar och mormor red mycket på Blåstjärnan och med militärerna på I14 här i Gävle. Mormor och morfar flyttade till en gård där mormor födde upp hundar men tillsammans födde dem även upp några arabhästar. När jag och min syster kom till världen var inte hästverksamheten särskilt stor. På gården hade mormor ett ungt welsh mountain fuxsto som hette Primett, min moster hade ett fuxfärgat arabsto som hette Zelka och min mamma hade ett skimmel arabsto som hette La Ina.

På dessa hästar har jag och min syster fått lära oss att rida på. När jag och min syster kom upp i skolålder så insåg min familj att gården var alltför stor och krävande för oss att kunna sköta om. Gården, hästarna och andra djur såldes. Efter det började jag och min syster att rida på ridskola, Gävle Ryttarsällskap. Vi tillbringade mer eller mindre varje dag i stallet. Vi fick börja tävla på ridskolehästarna och jag tävlade en welsh cob/tinker valack som heter Nutte i dressyr upptill LA. Jag skötte om och red många av privathästarna i stallet. Jag har bland annat varit hästskötare åt Leif Hall och red hans häst Killigrews Emperess

Idag rider jag inte särskilt ofta alls då hundarna och skolan tar mycket tid. Men jag har vänner som snällt lånar ut sina hästar någon dag då och då. Jag har fortfarande ett stort hästintresse och någon dag då ska jag ha min egna gård med några hästar betandes i hagarna.


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: