Mathildas Hundar

2012-08-13
16:24:26

Rallylydnad Ånge
En lång tripp till ånge blev det för att tävla på svenska bearded collie klubbens rallytävling. Det var 6 st beardiesar som tävlade varav 3 st var mina, och vet ni vad?! Alla beardiesar fick godkända resultat!
 
Detta är verkligen en sport som passar beardiesen utmärkt!
 
Domare för samtliga tävlingar var Emil Falk.
 
Först ut var Florian, han tappade fokus till och från så jag är inte helt nöjd med hans prestation men jag är ändå inte besviken. Han parade trots allt en tik för ett par veckor sedan och sedan dess har han blivit lite extra "hanig". Det kommer att gå över med lite tid, men vi ska forsätta att träna på hans koncentration. Vi ska få till den där perfekta rundan någon gång!
 
Domarens kommentar: Fint samarbete, trots lite ofokus från hunden.
 
Vi fick 86 poäng och kvalade till den avancerade klassen samt vann titeln RLD F!
 
 
Cleo debuterade dagen innan i Timrå och fick ett godkänt resultat med 86 poäng. (Finns tyvärr inte på film)Tanten var jätteduktig men var lite slö eftersom att solen värmde på ordentligt under vår runda. Några mindre avdrag så som sträckt koppel, bristande samarbete, rör sig i position och att hon utför momenten långsamt.
 
Hon vet ännu inte till hundra procent vad jag förväntar mig utav henne alla gånger, vilket är förståligt eftersom att jag inte tränat nå mycket med henne. Men med lite träning och lite mindre sol så kommer det att bli perfekt!
 
Domarens kommentar: Trevligt ekipage
 
Dagen efter så var det just lite mindre sol och tanten var riktigt på hugget! Vilket resulterade i ännu en godkänd runda med hela 91 poäng! Hon är som sagt inte helt hundra på alla moment och därav fick vi några avdrag för att hon var sen samt att hon reste sig upp i ett läggande.
 
Men Cleo förvånade mig verkligen och visade att hon minsann också vill tävla i rallylydnad!
 
Domarens kommentar: Bra peppning av hunden och ett fint samspel.
 
 
 
Svea, lilla Svea vårat lilla sego var just seg på vår debut i timrå. (Finns ingen film) När vi gick banan så viftade hon glatt på sin svans, kollade lite på mig, lyssnade ibland på mig och ibland kollade hon lite på de andra hundarna, hon undrade nog vad dem höll på med för att sedan undra varför matte står och klappar i händerna som en tok. Hon var helt enkelt lite ofokuserad och lite orutinerad. Hon hade helt glömt bort kommandot "ligg" och funderade mest på vad matte hittat för något i gräset... Det var två skyltar med ligg, därav 10 poängs avdrag per skylt. 20 minus bara där. Plus en del ofokus från när Svea drömde sig bort. Men stundtals var hon jättefin.
 
Domarens kommentar: Fortsätt jobba med "ligg", bra kämpat och fint flyt.
 
Vi blev inte godkända men 64 poäng var jag riktigt nöjd med.
 
Dagen efter i Ånge så var Svea lite mer fokuserad på mig än på hundarna utanför och hon gjorde alla moment riktigt fint tills hon på slutet fick syn på att husse och resten av gänget satt precis utanför. Hon kikade lite på dem för att sedan besluta sig för att följa med mig. Duktig tjej :)
 
Vi fick 85 poäng och blev godkända!
 
Domarens kommentar: Härlig energi, fin kommunikation.
 
 
 
 
 
Jag är jätte nöjd över hundarnas och min prestation (jag var faktiskt inte så nervös denna gång). Vi vet vad vi behöver träna på och det ska vi göra! Florian ska förberedas för en debut i avancerad och brudarna, ja dem har jag bestämt att dem ska få sin titel RLD N!

Kommentarer:
#1: Elin

va roligt!! =)

Svar: Ja! Tjejerna kan ju dem med! Du ska inte starta någon rally med dina då? :)
None None

2012-08-13 @ 22:09:27
#2: Elin

med Romeo har jag faktiskt gått kurs med, vill köra igång med Julius också men har haft det lite tunt med att komma till start, tänkte försöka gå en kurs som motivation.

Svar: Ja du ser :) Svårt att få allt o gå ihop... Vi har en träningsgrupp som jag tränar i lite olika tider, det är perfekt :)
None None

2012-08-14 @ 21:14:36
#3: Elin

Men va kul att va en träningsgrupp, här har vi gjort tappert försökt flera ggr med det, ska försöka nu igen efter alla semesterar,

Svar: Ja det är jätte roligt, vi är ett helt gäng som tränar! :) Ni får försöka igen :)
None None

2012-08-15 @ 09:48:41
#4: Elin

Jajemen det ska vi göra! =)

2012-08-16 @ 16:40:03
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: