Mathildas Hundar

2012-12-31
15:57:48

Happy New Year!
 
Årets stora dag är här. Nyårsafton.
 
Glitter, glamour, pompa, ståt och fyrverkerier.
 
Idag är det många hundar och djur som blir skrämda och ärrade för livet.
 
Hur hanterar ni och era hundar nyår?
 
Själv så har jag nyss lämnat av hundarna hos mamma där dem får vara ikväll eftersom att sambon och jag ska bort på nyårsfirande och jag vill inte lämna dem ensamma i lägenheten.
 
Mina hundar har aldrig varit rädda på nyår och dem förknippar inte smällar till något negativt. Men dem har o andra sidan alltid varit i en trygg miljö. Dem har aldrig varit i en situation som dem inte klarar av och som dem blivit rädda av. Det anser jag är mitt jobb som ledare, att vara en trygg ledare som dem kan lita på i alla lägen, dem ska lita på att jag inte utsätter dem för någon fara.
 
Mina hundar har tillbringat varje nyår varit hos mamma med resten av flocken. De äldre hundarna agerar som trygga förebilder till valparna/unghundarna och det är ingen som är rädd på nyår. Vi rastar dem alltid kopplade på dagen och skippar kvällskissen för att dem inte ska utsättas för de värsta fyrverkerierna. Därefter får dem vara i sitt hundrum där korgar och två öppna bäddade burar står som vanligt i rummen, som även de är en trygghet. Radion är alltid på i hundarnas rum och även på nyår för att dämpa ljudet av fyrverkerierna. Man kan även täcka för fönstrena med gardiner, men det brukar vi inte göra då träd och buskar ger skugga. Vi stänger ingen dörr utan en grind skiljer hallen och hundrummet från varandra och dem hör våra röster och ljudet av tvn som vanligt.
 
Ha en trevlig kväll! Ta hand om er och era hundar, släpa inte med dem ut i vimmlet och fyrverkerierna som ofta kan liknas med en krigzon, det gör ingen som helst nytta. Våra fyrbenta mår bäst utav att vara hemma i sin trygga vrå en kväll som denna.
 
Gott nytt år!
 
 

Kommentar:

Mina hundar tar det också med ro eller vad man ska säga. Ellie vill ta alla smällare och blir hur kaxig som helst när hon hör en knall. Molly gillar det väl inte så värst (blev efter vi gjorde MH) men hon överlever och flyr inte eller skakar. Mimmi är helt neutral. Lisa ska bli spännande att se hur hon tar det. Igår hörde vi en rejäl knall när vi var ute och hundarna var lösa men hon brydde sig inte ett smack.

Radion på - jag går inte på det en gång till. Gjorde den tabben ett år (på mina första 2 beardisar) och sen var hundarna helt panikslagna för smällare. Det visade sig att vid tolvsnåret så fyrade de av smällare och raket ljud i radion också.
Jag spelar musik på datorn - det är lugnast det!

Svar: Skönt att dina tar det med ro! Måste vara jobbigt att ha en rädd hund på nyår. Jasså? Det med radion hade jag inte hört förr, men ja det kanske är lugnast att välja sin egen musik då ;)
None None

2012-12-31 @ 16:32:54
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: