Mathildas Hundar

2012-01-28
14:03:00

Karda
Jag har sett att det finns en del bearded collie ägare som borstar sina hundar med karda. Använder ni karda?

Jag skulle själv aldrig i hela mitt liv borsta min hund med en karda. Det är enligt mig det sämsta verktyget du kan använda på en beardies päls. Den är alldeles för vass och sliter av alldeles för mycket päls. Jag vet att många använder det på unghundspälsar för att dra ur underullen, men samtidigt som den drar ur underullen så skär den även av dem sköra långa hårstråna (täckhåret).

Jag använder istället en vanlig piggborste och en bred tandad kam.

Ett litet tips från mig! :)



Kommentarer:
#1: Sara

Sjukt rolig blogg, och uber söta hundar!

Såg att du hade några bearded colliar, har själv en långhårlig collie!

Du har nån ganska korthårig hund oxå, är det en rakard bearded collie? :))

KRAM

2012-01-28 @ 14:28:26
#2: Michelle

Nej jag har aldrig använt karda när jag borstat beardisar. Dock har jag sett vissa använda det när dom ska "fluffa" upp tassarna på utställningar.

2012-01-28 @ 18:25:36

Jeg bruker karde på Sheltien, og på kattene. På Beardisen bruker jeg aldri Karde. Jeg bruker en grovtagget kam, og en børste med hestebust. Det holder lenge :)

2012-01-30 @ 20:34:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: