Mathildas Hundar

2012-01-06
16:22:00

Rallyträning med Florian

I onsdags tränade vi rallylydnad med träningsgruppen och vi fick sällskap med ett gäng som har tränat längre än oss och har mycket mer kunskap om rallylydnad än vad vi har. Dem hade med sig ordentliga skylthållare med nummerlappar och genast kändes träningspasset mycket mer seriöst.

I början av passen när vi bygger banan så brukar hundarna alltid få sitta fastknytna brevid varandra. 3 hanar satt i rad denna gång, inga problem alls. Skönt!

Florian brukar kunna vara lite mammig och sitta och gnälla och skälla, när han får sitta kvar ensam medan jag går iväg. Men på dem här få tillfällena så har han blivit mycket bättre och sitter oftast väldigt lugnt och väntar. Men han kan inte dölja sin glädje när jag kommer tillbaka.

Florian var yr och lycklig i bollen som han alltid är i början av ett träningspass och han hade fullt upp med att vilja hälsa på alla andra hundar. Jag hade köpt köttbullar för att kunna muta honom lite extra, vilket Florian blev väldigt glad över, lite väl glad faktiskt. För helt plötsligt så hade Florian glömt bort helt att han var en hund och trodde istället att han var en studsboll. Varje gång jag sa sitt, så hoppade Florian först rakt upp för att sedan sätta sig. När jag sa ligg då tolkade han det som om att nu ska vi busa och slängde sig ner i backen för att sedan hoppa. Men när jag sa stå, då jäklar stod han! Det momentet som vi haft allra svårast för, det satt som en smäck denna träning! ;)

Men det var faktiskt inte bus och flört hela träningen utan när Florian väl landat på jorden och upptäckt att han faktiskt har fyra ben att stå på, ja då fick vi till några toppen rundor!

På slutet av träningen stod vi människor och pratade en längre stund. Toppen bra passitivitets träning! Florian var så duktig så och bara tog det lugnt.

När vi gick hemåt efter träningen så passade jag på att finslipa på fotgåendet och jag säger bara: - Oj!
Vart tog min Florian vägen och varifrån kom den här lydnadshunden?

Han gick fot hela vägen och släppte inte kontakten med mig! Inte ens när vi mötte hundar och människor! Jag gick i olika tempon, sprang, gick långsamt och stannade. Han var klockren!

Det gjorde mitt träningspass denna kväll :) Jag vet att han kan! Nu gäller det bara att vi kan plocka fram det till träningar och tävlingar! Men med lite mer rutin, då ska vi nog klara av en uppflyttning till fortsättningsklass :) Det är vårat mål i alla fall!

På söndag ska vi träna i ett ridhus! Ett nytt ställe och nya hundar = en erfarenhet rikare :)


Kommentar:
#1: linnea

Han låter helcharmig! Längtar tills jag hittar någon Rallykurs :)

2012-01-06 @ 21:32:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: