Mathildas Hundar

2012-05-12
21:53:26

Första valpen född!

Jag fick nyss ett sms från mamma att Dollie precis har fött sin första valp. En svart tikvalp! Hon är jätte tjock om magen så vi gissar på att hon kommer att få många valpar och det blir antagligen en lång natt.

Jag tänker inte ligga i sängen och sova inatt utan jag beger mig direkt hem för att vara med under valpningen. Det är alltid lika spännande när valpar föds!

Håll tummarna för friska välmående valpar!! Jag kommer fortsätta att uppdatera er om hur valpningen går under natten!

Update 23:23: 4 tikar födda! Alla svarta. En av dem har liknande teckning som "Börje" ur Saras kull. Han hade en svart fläck i nacken som var formad som ett nyckelhål. Ett exakt likadant nyckelhål har denna tik, vi funderar på att döpa henne till "Börja" ? ;)

Update 00:43: En till svart tik är född, så nu är dem alltså fem :) Vi sitter och planerar vad valparna ska heta. Stamtavle namnen ska börja på p. Så just nu sitter vi och brainstormar diverse olika namn på p :)

Update 01:15: Ni kan väl gissa vad könet på den sjätte valpen blev? En svart tik såklart! Nu ger jag mig för inatt. Jag, syrran och Ulrica ska ju upp tidigt imorgon för att gå anlagsprov i viltspår med hundarna och då måste vi ju vara något sådär utvilade. Mamma kommer att sova bredvid valplådan i natt så får jag höra tidigt imorgon bitti hur resten av valpningen gått.

Final Update: Det blev tillslut sex svarta tikar. Alltså en hel kull med bara tikar, det är inte helt vanligt. Men det var välbehövt då vi har fått så många hanar ur senare kullar. Dollie är en jättebra mamma hon är lugn och har full koll på valparna.


Kommentarer:
#1: Karin

Å va spännande! Jag är lite avis, måste vara en härlig känsla att få se de små. :-) lycka till!

2012-05-12 @ 22:10:14

ÅH så kul! och spännande! Lycka till nu! :D

2012-05-12 @ 23:35:25
#3: Tina

Åhh så spännande!!!! Och vad kul att följa!

Här hemma är det ett tag kvar, tempen pendlar ganska vilt mellan 37.2 och 38.1 lite så varje gång den går ner, tempdipp på väg? Men nej:-)

Hoppas allt fortsätter lika fint!! Lycka till och grattis til de som kommit!!

2012-05-12 @ 23:36:32
#4: Tina

En massa tjejer!!! Vilken girlpower kull:-) Lycka till imorgon!!!

2012-05-13 @ 02:13:44
#5: Sandra

Såå fina bebisar =)

2012-05-13 @ 07:53:22
#6: Linn

Åååååh vad roligt!!

2012-05-13 @ 21:06:24

Stort grattis till alla tjejerna - välbehövligt med alla dessa gossar som fötts i år.



Lycka till!

2012-05-14 @ 16:04:08
#8: Christina

Oh vad kul! Stort grattis till en fin kull! :)

Ja, sluta ge henne tuggben för käkmusklerna...? eh..?

Det roliga är att hon drog till med saker ingen annan någonsin hittat så man får bara lov att skratta och satsa på nästa utställning istället ;)

2012-05-15 @ 13:02:46
#9: Elin

Va mys!!!

2012-05-16 @ 21:57:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: