Mathildas Hundar

2013-12-17
20:46:54

Framåtsändande till kon
Det absolut svåraste momentet för oss i rallylydnaden är definitivt mästarklassens framåtsändande till kon. För det första har jag inte haft en aning om i vilken ände jag skulle börja med. Jag har tagit till mig och lyssnat på råd och tips på flera personer. Det finns inte bara en metod att lära in detta ska ni veta...
 
Vi började att träna med tasstarget, det man behövde var en musmatta som man lär hunden att ställa tassen på, därefter placerar man den bakom konen och tränar succesivt in att hunden ska springa till targeten och per automatik ställa sig vid konen. Allt eftersom så klipper man denna musmatta så att den blir mindre och mindre och till slut finns det ingen target kvar.
 
De lät bra, men vi fick snabbt problem när vi introducerade konen. Han vill gärna slå med tassen på konen och inte på targeten. Han har blivit osäker, förvirrad och därmed har han blivit passiv och tvekar till att slå med tassen på targeten.
 
Sen har vi väl gett det här med shaping (helt utan hjälper och även med en del hjälper) en chans också. Belöna så fort han tittar på konen, belöna så fort han närmar sig konen, men det sitter fortfarande kvar med att han ska slå på den här jäkla konen. Haha, inte bra 10 minus avdrag...
 
Vi har improviserat och jag har på alla möjliga sätt försökt få honom att förstå att han ska gå till konen. Jag kände nästan för att slita mitt hår när jag provade en sista metod: få honom att runda konen.
 
Jag klickar så fort han visar en antydan till att runda konen och kastar en godis/leksak så att han rundar konen helt. Jag märker fortfarande att han blir lite osäker på vad han ska göra och blir lätt passiv. Även fast jag berömmer honom så är han fortfarande lite frågande. Men det här är absolut de största framsteg vi har gjort. Så nu ger vi det här en chans! 
 
Planen är att nöta lite på framåtsändande till kon och att han ska hålla apporten under längre stunder ett tag framöver. Sedan låter vi det ligga på hyllan ett tag och fokuserar på andra bitar som ska stämma inför vår förhoppningsvis sista start i den avancerade klassen.
 
 

Kommentarer:
#1: Erica

Men oj så imponerad jag blir, så roligt! Att se lite ovanligare raser på tävlingsplanen tycker jag är väldigt spännande =)

Svar: Va kul! Tack så mycket! Visst är de roligt att se lite ovanligare raser träna. Beardisen är ju en vallhund som så många andra raser som är framgångsrika, så dem kan dem med :)
Mathilda

2013-12-22 @ 13:41:20
#2: Erica

Ja verkligen, själva sitter vi helt fast med högerhandlingen så efter fortsättningsklassen får Scott gå i pension..... före han fyllt två ;)


Svar: Nej, men haha han kan ju inte gå i pension så tidigt! Högerhandlingen fixar sig, det är egentligen inte svårare än vänsterhandling! Det är bara det att man har gjort det till en vana att allt ska vara på vänster sida, nu får man bara göra det till en vana och belöna position på högersida! Man får lov att va lite envis ;)
Mathilda

2013-12-28 @ 07:02:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: