Mathildas Hundar

2013-12-12
22:20:36

Träna, träna, träna
 
Körde ett litet träningspass i köket, passar nästan alltid på att träna lite snabbt när jag ändå är i köket. Denna gång fick jag för mig att filma det!
 
Det vi tränar på just nu är moment i rallylydnadens mästarklass. Vi har under hösten fått två godkända rundor i den avancerade klassen och nu satsar vi för fullt på nästa klass!
 
Backa framför har vi tränat på hyfsat länge, vi kom tidigare till en fas där han inte backade mer än ett par steg, men nu känns det som om att vi äntligen har kommit över den gränsen och han backar längre och längre för varje gång. Jag tror vi klarar att backa en hunds längd så som det står i momentbeskrivningen ;)
 
Apport är en relativt ny grej för oss att träna på. Jag köpte min första apportbock i helgen på hundmässan, har tidigare tränat lite med kampleksaker. Men Florian fattade inte riktigt grejen med kamptrasan, den skulle man ju kampa med sa han!
 
Nu när vi har fått en riktig apportbock så har många problem löst sig, men vi har en del att träna på jag vill att han ska sitta still och att han ska hålla apporten utan att tugga och utan att spotta ut den efter tre sekunder. I denna film försöker jag att bara belöna när han håller den relativt länge.
 
Nyttig träning inför apporteringen i rallylydnaden men även för en kommande debut i lydnadsettan.
 
 

Kommentarer:
#1: Amand

Härligt!. :)
Hos oss har träningen vilat ett tag nu,men att kolla på sånt här inspirerar. :)
Aska "droppar" också apporten om det tar längre tid än 2sec. :)
Men pappa Florian greppar den ju riktigt snyggt!. :)

Hälsningar Pajalaborna. :)

Svar: Tack! Ja vi har ju också haft en paus, det behöver man ha ibland. Ja Florian tror att han får godis varje gång han släpper apporten, har tränat lite för mycket loss kanske, då jag tyckte de va drygt att han aldrig släppte leksakerna ;)
Mathilda

2013-12-12 @ 23:11:36
#2: Elin

Ja jag kan bara hålla med, den var ju såå übersöt valpen men tung! :-) *skrattar* Jag tror den vägde mer än vad mina hundar väger tillsammans :-)

Svar: Haha jaa de är klart! Dina kan ju inte väga så mycket :)
Mathilda

2013-12-14 @ 22:41:50
#3: Elin

haha, nej, dem väger ju bara runt 4 och den andra runt 7 kg :-)

2013-12-15 @ 21:08:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: