Mathildas Hundar

2013-02-20
11:02:00

Uppmuntra kampet!
En till sak som jag fick lära mig under lydnadshelgen, var fördelen med att ha en hund som har ett föremålsintresse och en stor vilja att kampa. Jag har tidigare alltid bara belönat med godis och aldrig med leksak. Jag har tyckt att det har varit lite krångligt att släpa på en leksak, men har typ använt leksak för att alla andra gör det, haha.
 
Men att belöna med en leksak är vissa gånger mycket mer effektivt än att belöna med godis. Jag fick förklarat för mig att godis är dämpande och bra att använda vid t.ex. platsliggning medan leksaken är peppande och bra att använda vid t.ex. inkallningar.
 
Florian har alltid haft ett väldigt stort föremålsintresse och jag har tyckt att det har varit jobbigt. Han har varit så het på leksaker så han nästan har blivit som besatt, han har inte sett något annat än leksaken och skulle till varje pris ta leksaken. Jag har inte sett det positiva med detta utan har istället försökt träna bort det. Jag har mutat honom med leksaker som han inte fått ta och istället belönat med godis.
 
När jag nu under lydnadshelgen såg fördelarna med att ha en hund med stort föremålsintresse så förstod jag att jag mer eller mindre gjort helt fel. Dags att börja om och uppmuntra lek och kamp med leksak.
 
Under den helgen så tränade jag väldigt mycket på det. Varken jag eller Florian har ju kampat förr, så vi fick tipset att leka mycket. Kasta leksaken och busa. Och jo, visst förstod han vitsen efter ett tag men han har ändå varit lite frågande, får jag verkligen göra så här matte?
 
Stackars hund, kan inte vara lätt att veta vad man vill utav dem varje gång.
 
Men häromdagen så visade Florian sin rätta sida. Han kampade som ett riktigt monster!
 
Men mer om det i ett annat inlägg!
 
Florian = monster = sant?
 

Kommentarer:
#1: Anna Eriksen

Hej!

Det är så kul att få läsa vad ni gjorde på lydnadshelgen. Lite ledsen att jag missade den.

Du ska se att LP 1 snart är ert!!

Svar: Ja det va synd att du missade den! Ja om jag bara sätter igång att träna, så är vi snart på tävlingsbanorna, väntar bara på att snön ska smälta bort så det blir lättare att träna!
Mathilda

2013-02-20 @ 14:40:29
#2: PS hundar

sv: Vi tänker lika! :)

2013-02-20 @ 17:30:39
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: