Mathildas Hundar

2013-01-22
12:48:24

Lydnadsfrälst
Helgens lydnadskurs för Lotta Hagström och Åsa Lindberg, har varit otroligt givande och lärorik. Jag kan nog säga att jag har blivit frälst, vilket faktiskt förvånar mig då jag alltid trott att lydnad inte är en sport för mig.
 
Jag har alltid haft uppfattningen att tävlingslydnad är en sport som är otroligt strikt och svår. Du får inte prata med din hund, du får inte röra din hund, du får inte berömma din hund, din hund måste sitta spikrakt, du måste gå spikrakt osv.
 
När man har sett dem där lydnadsekipagen utföra perfekta moment med en hund som går fot klockrent och gör allt för sin förare så blir man minst sagt imponerad, men även avskräckt.
 
Jag har alltid tänkt att det är något som jag och min hund aldrig skulle klara av. Inte skulle han gå sådär fint vid sidan, om jag inte uppmuntrade honom under tiden. Han skulle säkert dra iväg på världens repa och försöka busa med dem andra hundarna och jag skulle få massor med sura blickar från "lydnadsfolket".
 
Jag har blivit avskräckt och tyckt att det har verkat väldigt tråkigt. Jag vill ha roligt med min hund och lydnad har inte verkat roligt.
 
Men efter den här helgen så har jag helt ändrat uppfattning. Ja visst är det en relativt svår sport, men absolut inte övermänskligt. Ja visst ska momenten på tävling utföras relativt strikt, men träningen och vägen dit är allt annat än strikt.
 
Jag tror aldrig att jag har busat och lekt med min hund så mycket som denna helg. Vi har haft riktigt, riktigt roligt! Och jag tror att vi båda har blivit lydnadsfrälsta. Florian har under denna helg utvecklats enormt. Han fortsätter att överraska mig gång på gång och instruktörens lovord ekar i huvudet: - Din hund kommer att bli kanon!
 
Jag har tänkt att skriva några inlägg om alla tips och nya ideér som jag fått under helgen, mest för min egen del för att jag ska komma ihåg allt, men även för att jag tänkte att ni kanske tycker det är intressant? Vad säger ni om det?
 
En trött Florian efter en lång dag av träning
 
 
 
 
Taggar: florian, lydnad;

Kommentarer:
#1: Anna

Klart ni ska syssla med tävlingslydnad! Det är själva tjusningen att man får ledarskap på köpet, medan hundarna älskar det. Det är vi människor som blir oroliga - så både hund och förare lär sig! Win-win

Svar: Haha jaa!
Mathilda

2013-01-22 @ 19:19:19
#2: Linda

kloka ord! lydnad är roligt!! skoj att du med har blivit frälst! jätteroligt att se vilka framsteg ni gjorde under helgen. fick nog någon bra bild på honom, ska bara hinna (tiden, tiden, TIDEN!) gå igenom alla och fixa till dem, sen kommer de ut!

hoppas att vi ses på lydnadsplanen så småningom. du vet väl om att lydnads- och rallymästerskapet (ja, även agility) går på en och samma helg detta år?

Svar: Ja det var ju faktiskt roligt! Ja va kul skulle vara jättekul att se! Men det är ingen brådska :) Ja jag hörde det, jag och Nina pratade om att vi skulle åka, men det är ju en bit :) I så fall så kan vi ju starta i alla tre grenar ;)
Mathilda

2013-01-22 @ 20:10:40
#3: Annelie

Skenet kan verkligen bedra, tränar själv mycket lydnad och båda mina hundar älskar de. Helst beardisen. Ett tips jag kan ge är att inte prata nästa något med hunden under själva momentet och sen när de går som bäst. Så gör man roligaste belöningen ever. Då går dom bra på tävling sen också, lätt att man hamnar i att "prata" och peppa mycket och så eskalerar de på tävling när man inte säger nått. :) Fast de har du säkert redan fått höra ;)

Sen vill jag jätte gärna läsa om kursen, finns alltid nått man kan ha nytta av :)

Svar: Ja va kul! Du får vara med på en beardies träningshelg du med någon gång :) Ja det var precis det jag fick lära mig i helgen, det är alltid jag som har jobbat för att få honom att gå med mig, när det egentligen är tvärtom han som ska jobba för att gå med mig. Det dyker upp ett inlägg som handlar lite om det imorgon! :)
Mathilda

2013-01-22 @ 21:03:16

Ja, dela med dig av det du fått!!!

Lydnad är ju jättekul att träna och utveckla sig och sin hund i. Det skapar ett samspel som båda gillar och uppskattar. Å, man har ju så kul och mina hundar älskar det! Även om Lisa mest spelar clown nu så blir det nog bra i slutänden.

Svar: Ja jag har ju förstått det nu! Lisa blir nog en bra lydnadshund så småningom, med tanke på all den energin hon har ! ;)
Mathilda

2013-01-22 @ 23:49:34
#5: Cattis

Lydnad är jätte roligt men även alla andra grenar i hundsporten,.Så fortsätt att träna på :)

Lycka till på Lydnadsplanen !
/ Cattis

Svar: Ja helst av allt vill jag prova på allt, men man måste ju ta en sak i taget... ;)
Mathilda

2013-01-23 @ 10:29:58
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: