Mathildas Hundar

2014-04-14
16:21:00

Sammanfattning: Zandra Beijer Kurs
Förra helgen var jag på en mycket givande rallylydnadskurs för Zandra Beijer!
 
Det första vi fick lära oss var att ha en startrutin. En startrutin är precis som det låter, en rutin man har före start. Jag valde att ha sitt framför, koppla av, in med kopplet i vänster ficka, sträcka på mig och säga fot, vänta tills han sätter sig på vänster sida och därefter entrar vi banan. 
 
Fördelen med att ha en startrutin är att man verkligen förbereder hunden på att nu är det jobb. Varje lilla del är ett tecken för hunden att nu ska vi jobba! T.ex. att matte alltid stoppar kopplet i vänster ficka när det är jobb.
 
Det man skulle tänka på när man valde startrutin, var att välja en rutin som passade hunden, något som kunde komplettera och något som hunden tyckte var roligt att göra. Det som hunden tycker är roligt, bjuder hunden oftast naturligt på själv och därför tränade vi även mycket på att få flytbeteenden.
 
Vi hade hunden framför oss och utan att säga något kommando skulle hunden klura ut vad den skulle göra. I mitt fall, sätta sig i fotposition. Efter någon liten ledtråd så fattade Florian direkt galoppen och tyckte att det var lattjolajbans och bjöd på beteendet om och om igen för att få belöning. Detta ska vi fortsätta öva på hemma! Desto fler gånger en hund för belöning för ett visst beteende desto roligare tycker den ju att det är.
 
Startrutinen har varit obefintlig...
 
Zandra tog även upp hur man tränade rallylydnad, är det verkligen bäst att bara träna banor? Nej, det kom vi fram till att det inte var. Lär in moment enskildt och därefter kan man börja bygga kedjor och då fick vi öva på baklängeskedjning. Man väljer ca 5 moment som man gör till en kedja. Det sista momentet i kedjan  t.ex. snurra belönar du endast vid. Så först börjar vi med att belöna snurra 5-6 gånger därefter lägger vi på ett moment så att det blir t.ex. sitt, snurra, belöna. Därefter ligg, sitt, snurra, belöna osv. Hunden förstår snabbt att belöningen alltid kommer efter snurra och utför de övriga momenten effektivt då den längtar tills den får kommandot snurra och en belöning.
 
Fungerade superbra för oss, även om jag gjorde en lite för svår kedja först, men han gjorde allting med mycket större entusiasm.
 
Sedan pratade vi mycket om att lära hunden att ta eget ansvar istället för att vi som förare ska curla hunden runt hela banan. En curlande förare (som mig) går oftast med en rygg böjd som en banan, klappandes och tjoandes genom hela banan och om hunden för en millisekund är påväg att tappa fokus. Då är minsann jag där som matte för att hjälpa hunden! Det vi egentligen lär hundarna är att dem inte behöver anstränga sig särskilt mycket eftersom att det fixar ju matte! Och det blir ju egentligen ganska tråkigt, att gå en banan utan att någon som helst utmaning och desto mer matten tjoar och pratar, desto segare blir hunden och tillslut så har hunden stängt av hörseln då mattens mun går som värsta radion...
 
Tänk vad jag kände igen mig! Precis vårat problem...
Curlande matte in action...
 
 
För att lära sin hund att ta eget ansvar så gjorde vi en övning som kallas för följa john. En medhjälpare ansvarar för klickern och du som förare släpper hunden lös/har den i lina och sedan börjar du bara gå, blicken rakt fram och säger ingenting till hunden. När du hör ett klick så belönar du hunden.
 
Medhjälparen börjar med att klicka när hunden kollar mot föraren, därefter klickar man när hunden börjar röra sig mot föraren, därefter klickar man när hunden kommer upp i fotposition, därefter klickar man när hunden går ett antal steg i fotposition och drar ut på antal steg och lägger på svängar allt eftersom.
 
Snart hade vi alla hundar som tog eget ansvar och nog alltid travade dem på snyggt i fotposition utan att mattes radio var på.
 
Denna övning kommer jag även att använda mig utav själv, så fort jag känner att han släpper fokus, oavsett om vi är i en bana eller gör någon övning, då börjar jag gå, för att han ska lära sig att ta eget ansvar.
 
En icke curlande matte, med ett mycket snyggare fotgående
 
Det vi även pratade mycket om var hur man skulle hantera lite nonchalanta hundar, sånna som gärna strosar runt och väljer andra saker framför att träna med matte. Antingen så tycker hunden helt enkelt att det inte lönar sig att vara med matte och då ska man kanske fundera över det.
 
Se till att variera belöningarna, belöna med leksak/godis/lek/gos och variera med att belöna efter en skylt, två skyltar, åtta skyltar osv. Bygg upp en förväntan hos hunden, den ska aldrig veta vad som ska ske. Det kan alltid hända något!
 
Men om man har en hund som trots de, väljer att idag vill inte jag träna. Jag går och kissar här istället... Då var tipset att om hunden inte vill träna. Nä, då tränar vi inte. Då får du sätta dig i bilen och ha tråkigt.
 
Vi hade även ett flertal pass där vi tränade med störningar. Vi skulle alltid ha en plan med hur vi skulle göra om hunden klarade störningen eller om den inte klarade störningen. Florian klarade alla störningar inklusive störningsbanan, med godis utspritt överallt, hardoft, applåderande publik, pipande leksak, leksak som drogs iväg precis framför fötterna mm. Otroligt stolt och lite förvånad blev jag över min hund! Men han bevisade verkligen att störningar, de var inget problem. Matte är bäst ;)
 
Det händer alltid nåt roligt med matte!
 
Vi pratade även mycket om kommandon, bara för att man får belöna och ge dubbelkommandon, är det verkligen det bästa? Vi skulle fundera över om våra kommandon var en hjälp eller en stjälp.
 
Jag kom fram till att jag tycker att de flesta kommandon faktiskt är en hjälp, om jag visar tydligt... Vilket inte alltid är det enklaste. Men att han faktiskt inte förstår de flesta kommandon så väl som jag vill. T.ex. alla röstkommandon, om jag inte visar med handtecken då förstår ju stackarn ingenting.
 
Då är det ju egentligen helt onödigt att ha ett röstkommando när han ändå inte förstå. Så det tränar vi på nu! Att kunna ALLA kommandon via rösten.
 
Men även vissa handtecken krånglar jag till helt i onödan. T.ex. snurra. På vänster sida har jag fått för mig att jag bara kan göra snurra med höger hand. Men Florian förstår ändå inte alltid vad jag menar, oavsett hand. På högersida däremot när jag visar snurra med höger hand. Ja då går det som en dans! Så nu tränar vi snurra på vänster sida, med vänster hand...
 
Alla moment ska tränas in så att det är 100 % säkert! Och det har jag varit slarvig med...
 
Att stå stilla är något som vi måste lägga ner mer energi på...
 
Likaså med högerhandlingen. Det har vi ju egentligen inte tränat på, men han följer ju med fint. Men när vi gick en avslutningsbana så reflekterade Zandra och alla andra kursdeltagare över min vänstra arm som av någon anledning måste hållas så att den ser ut att vara gipsad. Men jag höll bara armen så på vänster sida, inte på höger sida. Vilken sida tror ni han gick bäst på? Vänster. Varför då? Teorin vi har är att dels tolkar han min "gipsade arm" som ett handtecken till fot, när jag inte håller uppe den på höger sida, då vet han inte vart han ska gå... Ännu värre blir det när matte konstant säger fot istället för hand...
 
Men Zandra trodde även att de hade att göra med att han inte förstod positionen helt, då vi inte tränat på de. Men han följer med fint men han blir osäker och visar det genom att gå saktare och saktare.
 
Så vi ska även träna på position på högersida... Tillsammans med massvis med fler saker...
 
Tur att jag skrev upp allt, hur skulle jag annars komma ihåg? ;)
 

Kommentarer:
#1: Ulrica Olsson

Men vilken toppen bra artikel. Wow så jag lärde mig bara utav att läsa och reflektera över hur jag gör med mina hundar

Svar: Tack Ulrica! :)
Mathilda

2014-04-14 @ 19:35:35
#2: Linda

Låter som det har varit en givande kurs, skoj!! :)

Svar: Ja den var jätte givande!
Mathilda

2014-04-15 @ 07:45:26

Hej Mathilda!

Jag tycker verkligen om din blogg!

Eftersom du skriver så bra så vill vi erbjuda dig ett lite större samarbete.
Maila mig gärna på [email protected] för att få reda på vad vi kan erbjuda! :)

Jag hoppas och tror att vi tillsammans kan komma fram till ett riktigt bra samarbete!

Hoppas att höra från dig :)

Ha en härlig dag!

Varma hälsningar,

ZooZoo-Jenny

www.ZooZoo.com

2014-05-06 @ 15:13:22
#4: Kristina

Bra artikel och skoj att se lite bilder från min "hemmaklubb". :-D

Svar: Tack så mycket! Ja det var ett tag sedan bilderna togs, men det måste vi göra om!
Mathilda

2014-06-03 @ 11:01:01
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: