Mathildas Hundar

2014-01-04
17:19:00

Sammanfattning och träningsplan
Från första träningspasset med Ewa så kom vi fram till det här:
 
Linförighet: Bra attityd, utstrålning och han är väldigt uppmärksam på mig, men vi behöver träna på uthålligheten. Han var för dagen väldigt på g, allt var lattjo lajbans och han hade kul. Precis så som det ska vara! Men vi måste hitta en balans. Det ska vara lattjo lajbans men utan att det för det blir en massa flams som visar sig i glädjeskutt och bristande fokus. 
 
Att träna på: Jag kommer att fokusera på att jobba främst på uthålligheten. Jag ska bygga upp en förväntan, han ska gå fokuserad utan en massa flams och han ska veta att efter han varit fokuserad så blir det massor med bus! Men så fort buset är slut, då sträcker jag upp mig, går som en militär och då vet att han att det är fokus som gäller igen. Jag måste vara tydlig mellan när det är jobb, när det är bus och när det är vila. Variera ofta mellan hur lång tid det går mellan belöningarna. Ibland bara korta stunder och ibland längre stunder.
 
Tandvisning: Oj, oj. Det här var nog det svåraste momentet haha. Själva tandvisningen är inga problem, men att sitta still... Lycklig hund som älskar människor, inte en bra kombination...
 
Att träna på: Här får jag faktiskt lov att vara bestämd, han tar inte illa upp utav att jag säger åt honom att vet du vad nu ska du sitta still. Det gäller att mängdträna, hela familjen och alla vänner ska fram och kolla tänderna på honom och han SKA sitta still. När han sitter still, kom ihåg att berömma med ett lugnt och mjukt bra.
 
Läggande under gång: När matte var tydlig och inte flamsade runt, då gick det riktigt bra. Ewa tyckte att vi hade ett snabbt läggande och att det såg lovande ut.
 
Att träna på: Jag måste fortsätta att varva med att använda handtecken och att vara utan, så att han blir ännu mer säker på vad "ligg" betyder. Blicken ska alltid vara rakt fram. Jag ska inte titta på honom när jag går tillbaka då det är större risk att han reser sig upp då.
 
Inkallning: En bra inkallning, inte mycket att klaga på faktiskt, woho!
 
Att träna på: Jag ska fortsätta att träna på stadgan, kalla in först efter fjärde, femte gången.
 
Ställande under gång: Det märks att detta är väldigt nytt, han blir osäker, vet inte riktigt vad stanna betyder, måste använda dubbelkommando och han vill inte riktigt stå still utan börjar vandra mot mig.
 
Att träna på: Träna som jag har gjort tidigare, från grunden, varva med handtecken och att köra utan. Belöna stadga och snabbt ställande. Kolla inte på honom på tillbaka vägen, när jag kommer tillbaka, beröm och klappa lugnt vid hans vänstra sida utan att han sätter sig ner. Belöna stadga i stå vid sidan.
 
Apportering: Ja, det märks att vi köpte apportbocken nyss. Han apporterar glatt men ställer sig upp, vill gärna kampa, när jag släpper apporten spottar han ut.
 
Att träna på: Träna på samma sätt som jag gjort tidigare, mot en vägg så han inte kan backa för att kampa och belöna för att han håller en längre stund. Träna korta stunder så han inte tröttnar.
 
Hopp över hinder: Nästan perfekt, Ewa skulle ha gett oss 9,5 poäng. Han sätter sig något snett, vilket Ewa sett att han gjort vid ett flertal gånger. Återkommer till det nedan.
 
Att träna på: Fortsätta att träna stadga. Kalla inte in förrän vid fjärde eller femte gången.
 
Platsliggning: Vi gjorde ingen plats denna gång, men vi nöter på med det och passar på att utnyttja alla tillfällen till att träna stadga i läggande.
 
Övrigt: Ewa var väldigt petig på positionen och förklarade att en sne position drar ner i varje moment. Vikten av att träna position är oerhört stor!
 
Även när jag tycker att han sitter rakt, så skrattar Ewa och säger: -Kolla på framtassarna, sitter han rakt?
 
Jag kollar och inser snabbt att nej, han sitter verkligen inte rakt.
 
Ewa sa direkt åt mig till att ta bort godiset, belöna mer med kamptrasan och ha verkligen inte godiset i högerhand eller höger ficka. Så fort jag tog bort godiset därifrån så sköt han inte ut rumpan längre. Så löjligt enkelt! Men matten känner sig lite handikappad utan en köttbulle i höger hand...
 
Börja om från grunden och led han in i fotposition med handen. Belöna bara när han sitter rakt! Och kom ihåg att belöna!!
 
Jag är många gånger otydlig utan att jag tänker på det. Om han sätter sig snett, så ber jag honom att sätta sig på nytt tills det blir rätt, men när han väl sitter rätt, då belönar jag honom inte. Belöna för sjutton när han gör rätt!
 
Ett till exempel på att jag är otydlig är att jag vid ett flertal gånger från sitt vid sidan, börjar gå men glömmer bort att säga fot. Han följer i alla fall snällt med. Men när jag ska lämna honom vid inkallningen då säger jag inte heller något och då chansar han på om han ska sitta kvar eller inte. Stackars hund. När jag väl säger något, då säger jag "stanna" vilket är samma kommando som jag har vid ställandet. Jag säger då de! Inte konstigt att han blir förvirrad!
 
Säg "stanna kvar" när du lämnar honom och "stanna" vid ställande!
 
Jag måste även bli tydligare med mina röstkommandon. Ändra tonläget på rösten och betona olika på olika kommandon. Sitt = ljus, snabb röst, Ligg = mörkare, snabb röst, Stå = stååååå, Fot = snabb och glad röst Stanna vid ställande = StannA, med betoning på sista A, osv.
 
Överhuvudtaget så måste jag bli mer tydlig med vad jag vill. Jag kan inte begära att han ska vara fokuserad när inte jag är det.
 
Japp, så allt detta ska jag tänka på tills vi träffas igen om två veckor. Haha, vilken tur att jag skrev ner det!
 
Bara att börja träna!
 
 
 

Kommentar:
#1: Robyn

Vilka fina bearde collies och "norwishar" Ni har! Läste lite på din "om mig" och kände igen mig mycket! ;)

Läste just det här inlägget, fick själv bra tips (även fast jag inte är inne på lydnadsbiten i tävlingsammanhang)!

/R

Svar: Tack så mycket! :) Vi är väldigt nya på det här med lydnad, men kul att kunna dela med sig utav lite tips. Såg att du höll på med agility med din hund, kul! Det tränar vi också, men vi har inte vågat tävla än :)
Mathilda

2014-01-07 @ 18:21:43
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: