Mathildas Hundar

2016-03-16
08:17:00

Träningsplan
Nu är det dags att strukturera upp hundträningen. Vi har så mycket att träna på och just nu känns det bara som om att vi påbörjar nya delar utan att bli riktigt klar förrän vi påbörjar en annan del. Jag känner mig förvirrad och hur förvirrade är då inte hundarna? Nej, nu blir det till att skriva en ordentlig träningsplan där vi fokuserar på vissa delar i en period för att sedan när de känns bra vidareutveckla och gå vidare.
 
Amira:
Signal på ställande under gång
Vi har under en längre tid tränat på ställande under gång genom att jag har backat bakåt och hon stannar fint trots störningar i olika former. Så nu är det dags att döpa beteendet och det kommer jag att göra genom att fortsätta med att backa bakåt och då kommer Amira att ställa sig, eftersom att i hennes värld så betyder matte backar bakåt = stå. Nu kommer hon bara få belöning när jag har sagt mitt kommando för stå och om hon ställer sig innan jag har kommenderat så lockar jag bara med henne och gör ett nytt försök.
 
Fritt följ mellan benen
Här kommer jag att varva med att hon ska få söka sig självmant in mellan benen och att jag själv ställer oss i rätt position. Det vi kommer att fokusera mest på är ögonkontakten. I stillastående så vill jag nu att hon söker kontakt utan några hjälper så som omvänt lockande utan jag kommer att vara tävlingsmässig. I rörelse så har hon svårare och därför kommer jag att hjälpa henne genom att hålla båda händerna fyllda med godis tätt intill min mage. Jag kommer att i början belöna med väldigt täta intervaller. När det fungerar bra så arbetar jag successivt bort hjälpen och lägger snart på störningar så att hon får en bättre förståelse för uppgiften.
 
Tasstarget
Jag måste lägga lite extra krut på att belöna att hon frivilligt ställer sig med framtassarna på diverse olika föremål. Allra helst mindre föremål så som tegelstenar, skålar, plankor osv. Vi har sedan tidigare tränat att hon ska hoppa upp och ställa sig i diverse olika föremål, vilket hon älskar men nu vill jag bara ha framtassarna eftersom det kommer underlätta vår träning med fjärrdirigeringen.
 
Apporteringslek
Denna lek går ut på att jag lägger ut ett gäng olika föremål på marken som jag vill att hon ska ta iniativet till att plocka upp. När hon griper ett föremål klick = belöning. Så småningom vill jag att hon bär föremålet längre sträckor och att hon skyndar sig in till mig för att få sin belöning. Syftet med denna lek är främst att få fröken att tänka på egen hand och inse att hon kan påverka mig för att få godis plus att vi befäster apporteringen ännu mer.
 
Träna ingångar
Jag har valt att använda höger ingång in till fotposition. Vi tränade mycket på den i höstas men sedan har jag fokuserat på så mycket annat så att den har glömts bort lite. Jag kommer att backa tillbaka i träningen och träna som om det vore första gången. Hon kommer att vara framför mig och jag kommer att hålla en leksak halvt synlig bakom ryggen. När hon väljer att gå på min högra sida för att nå leksaken får hon sin belöningssignal. Därefter flyttar jag leksaken mer och mer åt vänster sida tills den tillslut hänger helt synlig på vänster sida och hon vet att ända sättet att få leksaken är att gå runt mig. Största fokuset ligger på att hon ska skynda sig runt mig och att hon ska runda tätt intill mig. Jag kommer inte att lägga på något sitt förrän farten är där.
 
Utställningsstå
Detta år kommer Amira att ställas flitigt i utställningsringarna och det är verkligen dags att träna bättre på att stå fritt. Hon står gärna framför mig med fin kontakt men målet är att Amira ska veta hur hennes tassar ska stå och jag vill kunna flytta hennes tassar enbart med min röst och kroppsspråk. Jag ska experimentera lite med det och fokusera främst på att få henne att backa bakåt och ta steg framåt med hjälp utav mitt kroppsspråk.
 
Florian:
Platsliggning med förväntan
Vi har en del problem med platsliggningen som jag tror beror på att han dels tycker att det är lite tråkigt men även att han i tävlingssituation inte är helt bekväm. Jag ska nu under en period lägga krut på att höja hans förväntan i platsliggningen genom att lägga ut externa belöningar som han ibland ser och ibland inte ser. Variera tidsintervallerna genom att han ibland får ligga i 2 min och ibland bara 20 sekunder. Jag kommer även överraska honom titt som tätt med att kalla in honom och det viktigaste utav allt: kalasbra belöningar efter varje lyckad repetion.
 
Stadga i stå
I ställande under gång har jag upptäckt att han ofta stannar fint men att han senare gärna tar ett par kliv framåt eller att han börjar gå emot mig. Där brister stadgan och jag måste jobba på att få den mer värdeladdad överlag. Så jag kommer att använda mig utav omvänt lockande med både godis och leksaker och försöka lura honom att kliva ur. Jag tänker mig även en lekövning där vi kampar och när jag tar bort leksaken vill jag att han ska förstå att de enda sättet att få igång leken igen är genom att stå blickstilla.
 
Hakan i backen
Som ett alternativ till att få en säkrare platsliggning så tänker jag börja att lära in hakan i backen för att eventuellt använda mig utav det i framtiden. Jag kommer att börja genom att klicka in det och snabbt lägga på störningar i form utav godis/leksaker men även i form utav att jag ibland sitter ner, står upp, är framför honom, vid sidan av honom eller bakom honom.
 
Fjärr sitt-ligg
Vi har under en tid tränat på uppsitt och att han ska göra det med rätt teknik. Jag nöjer mig med att han sätter sig upp med stilla bakben och bryr mig inte om att få någon större kraft i uppsittet. Jag tänker däremot börja att utöka avståndet mellan oss och experimentera mig fram med det.
 
Apportering med fart in
Florian apporterar gärna men ser apporten som en leksak och inte som en uppgift att göra för att få belöning. Därför är det skittrist att komma in och sätta sig i fotposition. Den tanken vill jag ändra genom att så snart han griper apporten lösa ur honom genom att han får hämta godisbelöning eller leksak hos mig. Jag kan även själv ställa mig en bit bakom honom eller börja gå åt motsatt riktning för att han ska få ett bättre sug tillbaka.
 
Träningstävla
Planen är att komma ut på tävlingsplan under april-maj och då starta minst en tävling på hemmaplan. Så fram tills dess ska jag göra en kampanj på att träna tävlingsmässigt. Jag kommer att börja varje träningspass med att använda klickern och belöna vilket beteende som helst. Bara för att han själv ska ta iniativ till att starta upp träningen. Om han känns påverkad utav tävlingsmiljön så kommer jag endast jobba på detta vis under hela träningen. Men om allt känns bra så kommer jag att belöna ingångar på plan, korta frekvenser utav hans favoritmoment med kommendering och för att så småningom köra längre program.
 
Svea:
Platsliggning
Svea tränas för tillfället inget mer än den vanliga vardagsaktiveringen. Men jag har insett att det vore smidigt om fröken förstod vad ligg kvar betyder ;) Så det kommer vi att fokusera på ett tag framöver. Hon kommer att få ligga korta stunder där jag belönar med godis ofta och jag kommer snart att lägga på störningar så att hon får en bättre förståelse för sin uppgift.
 
Utställningsstå
Svea har haft ett längre utställningsuppehåll pga sin mammaledighet, men nu är hon åter i form och kommer att synas mer i utställningsringarna. Så nu gäller det att påminna fröken om vad utställning är och främst hur man står fritt. Hon kan men vi måste fräscha upp kunskaperna.
 
Så detta är vad jag kommer att fokusera på ett tag framöver. Jag har tänkt att utvärdera träningen om ca 2 veckor och göra en ny träningsplan för att se vart vi ligger. Tills dess är det bara att trääääääna!
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: