Mathildas Hundar

2016-10-03
08:39:50

Det går upp och det går ner
Hundträning kan vara bland det bästa som finns. Känslan när allt bara fungerar, när man är ett med sin hund och man verkligen ser glädjen i hunden när den får göra det den älskar. Den känslan är oslagbar. Men det kommer dagar då allt går fel och absolut ingenting fungerar. När det känns som att hunden och du är på olika planeter i olika universum. När det känns som att det enda man gör är att tjata på sin hund och påminner den om allt den inte får göra. Då är det jäkligt lätt att tappa bort träningsglädjen. Att ifrågasätta sig själv: varför gör jag det här egentligen?
 
Amira har på senaste tiden satt i system att sticka ifrån mig på träning. Känslan när man ser hunden dra iväg i hundratio och veta att det finns absolut ingenting jag kan göra för att få stopp på hunden mer än att panikartat slänga sig efter linan. Den känslan är inte rolig alls och på senaste har jag upplevt den lite väl ofta för att orka vara positiv.
 
Man ifrågasätter sig själv, man klankar ner på sig själv och man känner sig som jordens största pucko som har satt upp så höga mål. Vem tror du att du är egentligen?
 
Jag vet att jag är så envis att jag bara kommer bita ihop och fortsätta kämpa tills jag lyckas. Jag är förbannat jävla envis och när jag har satt upp ett mål så kommer jag kämpa tills jag når dit. Jag kommer inte skylla ifrån mig och komma med massa undanflykter. Jag kommer inte ge upp den här hunden och fortsätta med en ny "bättre" hund... Jag är inte sån som person, men just nu är det kämpigt.
 
Jag behöver ta några dagar till att deppa, tycka synd om mig själv som om att det vore världens undergång, tills jag rycker upp mig och återgår till att vara den obotliga optimist jag egentligen är.
 
Innerst inne vet jag att vi kan. Jag är en duktig hundtränare och Amira är en fantastisk hund. Vi båda älskar att träna och det är vad allt handlar om. Det är därför jag lägger ner så mycket tid och energi på det här. Det är för att det betyder så himla mycket för oss. 
 
Alla ekipage stöter på motgångar, även den absoluta eliten. Jag vet det och jag vet också att vad det egentligen handlar om. Det handlar om att lösa alla problem som dyker upp längs vägen. Det är problemlösning och det handlar om att inte ge upp oavsett hur kämpigt det än må vara.
 
Så det är vad jag ska göra. Jag ska fortsätta kämpa tills denna puckoperiod går över. Dags att börja skriva på en game-plan.
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: