Mathildas Hundar

2016-09-08
17:22:39

Startklassen 2017
Planen med Amira är att vi under 2017 ska debutera i startklassen och bli uppflyttade till class 1. Vi har en tävling i sikte i januari men om jag känner att vi inte är redo så avvaktar vi. För mig är det viktigt att varje tävling blir till en positiv upplevelse för Amira. Jag vill att tävlingar ska vara det bästa hon vet. Hon ska känna sig som en vinnare på planen och hon ska känna att allt jag ber henne att göra är busenkelt. Hon ska aldrig behöva känna sig pressad över att behöva leverera eller frustrerad över att inte förstå. Vi ska vara ett väl sammansvetsat team som har kul på tävling!
 
För att uppnå det så måste vi vara välförberedda. Alla moment måste sitta. Jag tänker inte gå ut på plan och chansa. Om hon inte kan ett moment på träning så kommer det inte sitta på tävling heller. Momenten måste inte alla vara solklara 10or, men jag måste känna mig nöjd med dem. Jag vill känna att vi har gjort vårat bästa. Innan vi går ut på tävlingsplan så vill jag ha tävlingstränat flera gånger före. Tävlingsmiljön med nervösa människor, skällande hundar, kommendering, långa kedjor av moment utan belöning, ingenting utav de ska komma som en chock för henne.
 
Jag har gjort mina misstag med Florian och jag tänker inte upprepa dem med Amira.
 
Jag har under hela Amiras första träningsår lagt många värdefulla grunder inför framtiden men aldrig tränat på några särskilda moment. Så det kommer bli riktigt kul att ha ett konkret mål att jobba mot i höst.
 
Följsamhet
Detta moment innehåller en start från fotpostion, fot på raksträcka, en högersväng, en vänstersväng, språngmarsch, en halt och en vändning på stället (helt om, åt höger eller åt vänster).
 
Det som vi främst måste jobba på med i detta moment är frökens koncentration. Jag vill att hon ska en hög förväntan och att hon ska älska att gå fot men hon går lätt upp i varv så jag måste fokusera på att hitta ett lugn så att hon orkar hålla koncentration. Vändningar på stället har jag inte introducerat än men allt annat är påbörjat.
 
Inkallande
Detta moment innehåller ett lämnade från fotposition, stadga i sitt, en inkallning med bra tempo och en ingång till fotposition.
 
Tempot är inget bekymmer i detta moment. Däremot är det svårare att få till en snygg ingång med högt tempo. Vi behöver jobba på att få till en snabb ingång där hon är nära mig och inte gör en vid båge bakom mig. Stadgan måste vi fortsätta träna på, den brister ibland när förväntan är för hög.
 
Sitt under marsch
Detta moment innehåller en start från fotposition, en halt, stadga i sitt medan föraren går runt hunden, en start under fart och en halt.
 
Här måste vi fortsätta jobba på att hålla koncentration under hela momentet. Jag måste träna mer på stadga i sitt när jag går runt henne. Jag vill gärna att blicken ska vara framåt trots att jag går bakom henne så att risken för att hon vrider sig blir mindre.
 
Apportering
Detta moment innehåller ett lämnade från fotposition, stadga i sitt, gripande av apport under fart, en ingång till fotposition med stadigt grepp om apporten.
 
Det här momentet har vi mycket kvar att jobba med eftersom att Amira inte har kopplat att man kan göra saker trots att man har en apport i munnen. Jag måste absolut lära henne att göra en ingång med en apport i munnen. Vi måste även jobba på att hon ska hålla apporten hårt utan tugg. Gripandet av apporten kräver även det mer arbete. Hon studsar gärna över apporten innan hon tar den. Jag vill ha ett snabbt gripande utan trams ;)
 
Fjärrdirigering
Detta moment innehåller ett lämnade från fotposition, stadga i sitt, ett läggande på 5 meters håll, stadga i ligg, ett sättande från ligg i fotposition.
 
Det här momentet är överlägset det svåraste momentet för oss eftersom att jag har valt att ha låsta framben. Sitt-ligg och ligg-sitt är de svåraste skiftena i fjärren. I nuläget gör hon skiftena fint med mycket hjälper från mig men det är en lång väg kvar innan vi kan göra dem på avstånd utan hjälper. Så jag kommer ägna mycket tid åt detta moment i höst.
 
Hopp över hinder
Detta moment innehåller ett lämnade från fotpostion, stadga i sitt, en inkallning med hopp, en ingång till fotposition.
 
Detta moment är för oss egentligen inte svårare än en inkallning. Hoppet är inga problem, men svårigheterna är densamma. Jag behöver lägga ner med tid på att få en snäv ingång under hög fart och fortsätta arbeta med stadgan.
 
Så detta är vad vi kommer att pyssla med i höst. Det är så roligt att valpen börjar bli vuxen och att vi har konkreta mål att träna mot. Nu ska vi ut i solen och ha ett roligt träninspass. Idag fokuserar vi på ingångar, apportering och fjärr.
 
 

Kommentarer:
#1: Anonym

Himla bra sammanfattning! Visar stt det egentligen inte är så väldigt mycket att fokusera på. Många delarna återkommer ju i de flesta momenten. Heja dig!

2016-09-08 @ 17:55:44
#2: Anonym

Hm glömde skriva att ovanstående kommentar är från Anna Hilding.

2016-09-08 @ 17:57:33
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: