Mathildas Hundar

2013-01-18
11:17:24

Det är hundarna som får betala priset
Det diskuteras som ni säkert vet just nu mycket om exteriöra överdrifter inom raser. Avel där hundars hälsa har förbisetts. Schäferns utveckling tas ofta upp som ett exempel.
 
I standarden står det tydligt att Schäfern ska ha en rak rygg som övergår i ett lätt sluttande kors.
 
Men den trend som har skapats är desto brantare kors desto snyggare.
 
Och jag tycker inte alls att det är en ovanlig trend, inte bara inom schäfern utan även i andra raser. Jag kan även se en trend i min egen ras, Bearded Collien. Desto mer vinklar desto snyggare. Desto kraftigare kropp desto snyggare. Desto mer päls desto snyggare. Desto vitare tassar desto snyggare osv.
 
Men egentligen så spelar det ingen om jag så skulle tycka att en beardies med rosa päls och vingar är det snyggaste som finns. Det spelar ingen som helst roll.
 
För utställning handlar egentligen inte om vad du, jag eller domaren tycker är snyggt. Utställning går ut på att döma hundarna utifrån hur pass mycket dem liknar standarden. Inte hur "snygg" den är.
 
Det börjar bli farligt när det pratas om "tycke och smak" gällande vad som är snyggt och inte, för det är oftast då, när man fokuserar så himla mycket på vad man själv tycker är snyggt, det allra viktigaste glöms bort. Hälsan.
 
Se på filmen nedan och jag tror och hoppas att vi alla kan enas om att detta inte är snyggt. En sjuk hund är inte snygg och ingen vill ha en sjuk hund, inte du, jag eller någon.
 
Vi måste alltid sträva efter en sund avel med sunda hundar både fysiskt och psykiskt. Det får aldrig glömmas bort. Det får aldrig gå så här långt:
 
 
 

Kommentarer:

Men, herregud hundarna kan ju inte röra sig som de ska. Vinglig på benen och fruktansvärt utseende. De ÄR inte snyggt för fem öre.

Svar: Ja visst är det hemskt! Dem går ju på hasorna, inte alls ett sunt rörelse schema...
Mathilda

2013-01-18 @ 11:47:02

Glömde ju skriva att det är mycket bra tankar du har skrivit tycker jag och jag håller fullständigt med dig!

Svar: Tack! :)
Mathilda

2013-01-18 @ 11:50:23
#3: Ewa

Inte roligt att se denna utveckling.

Svar: Nä inte alls kul..
Mathilda

2013-01-18 @ 17:33:53
#4: Annelie

Håller helt med, fast jag tycker ändå att rasen ska se ut som rasen gör så de inte går ut för åt andra hållet heller. ex, bara avla på arbete. Tycker man ska tänka utifrån "fyrkanten" extriör, hälsa, mentalitet och arbete. :)

Som svar på din fråga så är Sigge min första bearded collie, fler lär de bli :)

Svar: Absolut! Håller helt med dig! Det ena ska inte utesluta det andra! Va roligt! Alltid kul med nya beardiesfrälsare! Hoppas vi syns på nåt hundevenemang framöver! :)
Mathilda

2013-01-18 @ 23:49:58
#5: Liz

Fruktansvärt att se, jag blir väldigt illa till mods.'(

Svar: Ja jag med!
Mathilda

2013-01-21 @ 11:49:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: