Mathildas Hundar

2013-03-13
04:10:38

Är det dags nu?
Tempade Svea första gången igår och blev lite förvånad när tempen låg nere på 36,7. 38-39 grader är normalt för en hund. Jag har läst på och enligt valpböckerna så pendlar temperaturen kraftigt de sista dagarna för att tillslut djupdyka ner mot 36 grader och tiken är då i öppningsfasen som kan pågå i ett par timmar upp till ett dygn.
 
Därför blev jag lite förvånad när tempen redan låg så pass lågt. Eftersom att jag aldrig har tempat förrut, utan gör det mest för "skojs skull" så jag ringde hela familjen för att rådfråga. Vi kom fram till att eftersom hon inte är nå orolig så är det nog inte dags än på ett tag, med orden "du märker när det är dags" så gick jag och la mig för att sova.
 
Tills jag vaknade för en timme sen 02.32 av att Svea försöker att gräva sig till Kina, var allmänt orolig och hässjade. Tog tempen som sjunkit ytterligare till 36,2. Med valpböckerna i handen, så plöjde jag igenom kapitlet "valpning" ännu en gång till och konstaterade att hon måste vara i öppningsfasen dvs. livmodern vidgar sig.
 
Nu har hon lugnat sig något, hon gräver i alla fall inte men hon är fortfarande orolig. Tänkte ta tempen på henne igen om ett tag, för att se vad den ligger på. Om det är så att jag har förstått det rätt så ska temperaturen stiga igen och då ska valpningen starta. Håller utkik efter fler tecken. Ingen värk har synts ännu.
 
Spännande det här! Känns verkligen som min första valpning och på sätt och vis är det ju också det. Även fast jag har varit med vid femioelva valpningar så känns denna gång himla speciell. Min egna tik som ska få sin första kul, en valplåda är placerad i mitt kök och det är ju lite utav mitt ansvar. Är en riktig hönsmamma...
 
SMS med statusuppdatering är skickade till familjen som gott ligger och sover eftersom att alla ska upp och jobba imorgon. Har telefonen brevid mig, redo att ringa på "förstärkning" så är familjen här på stört. Visserligen har jag ju sambon här, men utan att mena nåt illa så är han inte nåt vidare stöd när han ligger och snarkar i sängen. "Äh, de där fixar du! Jag går och lägger mig"
 
Själv är jag klar vaken. Kommer inte sova en blund.
Just nu: Tända ljus och en trött Svea. Det dröjer nog ett tag till.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: