Mathildas Hundar

2011-08-08
11:26:15

Lida Inoff. agility 5 augusti 2011

Igår när jag kom hem var jag så trött att jag somnade i soffan. Det har varit en händelserik och mycket rolig helg!

Jag och Linnéa började helgen med att åka till Lida på fredagen för att vara med på agilitytävlingen. Vi var där i god tid så vi var med och tränade lite rally lydnad först. Det är roligt och jag skulle verkligen vilja starta en rally tävling också. Men vi tar en sak i taget...

Duncan startade i agility och hoppklass med Linnéa. Han var ganska berörd av värmen men han tog sig igenom båda klasserna om än med några missar i bland annat slalomen.

Cleo startade i agilityklassen och hon var oerhört taggad och skällde som en dåre när hon såg de andra ekipagen på banan. Vi startade sist och hon blev mer och mer uppjagad för varje ekipage hon såg. Jag vet att Cleo inte jobbar särskilt bra när hon är för stressad då yrar hon bara runt så därför försökte jag lugna henne genom att gå iväg en bit från banan och aktivera henne genom att träna lite lydnad. Väl inne på banan så jobbade Cleo på bra om än inte helt fokuserad. Hon sprang genom ramen på däcket två gånger och vi fick en miss i slalomen.

Florian startade i hoppklassen och eftersom att Cleo vägrade på däcket så tänkte jag att då kommer ju Florian aldrig hoppa däcket! Eftersom vi har haft problem med däcket... Linnéa påminde mig om att så kan jag ju inte tänka. Det är ju två helt olika hundar. Vi startade sist i även denna klass så jag hade gott om tid att värma upp och bygga upp kontakten. Till skillnad från Cleo så var Florian sten cool och inte alls uppstressad. Så jag försökte få upp lite fart i honom utan större framgång. Men väl på banan så tände han till och jag hade nästan svårt att hänga med. När vi närmar oss däcket så säger jag åt honom att ta det lugnt. Han stannar upp framför däcket, han kollar på mig, han kollar på däcket och till min lättnad hoppar han! Jag har lust att bara slänga mig över honom och överösa honom med beröm men kommer på att vi har ju halva banan kvar... Det var en del svårigheter i banan som vi inte tränat på överhuvudtaget men på något sätt förstod Florian vad han skulle göra. Vi fick en miss i slalomen och han kom för nära sista hindret och rev. 

Slut resultatet blev att alla hundarna kom någonstans i mitten av resultat listan. Men det blev ett missförstånd vid prisutdelningen eftersom att domaren inte hade fått reda på att jag startade med två olika hundar. Men om Cleo och Florian skulle ha varit samma hund, då skulle vi ha kommit på tredje plats!

Både jag och Linnéa är super nöjda med vår första agilitytävling! Hundarna har skött sig toppen och det har varit en lärorik erfarenhet för både oss och hundarna. Vi har redan börjat planera in vår andra! Framtills dess så ska vi träna på den där jäkla slalomen! ;)

Det blev tyvärr inga bilder eller filmer, vi hade fullt upp! Men jag bjuder på några gamla agilitybilder :)


Kommentarer:
#1: Linda

kul att läsa om er debut och att ni har fått blodad tand!! :)

2011-08-08 @ 16:07:27
#2: Elin

Va kul med agility! Duktiga dem är :)

2011-08-08 @ 19:37:09
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: