Mathildas Hundar

2011-12-22
12:02:00

Halti - Grimma till hund
Nu när vintern är här så är gatorna naturligt hala och med tre pigga beardisar på morgon promenaden med en nyvaken matte i andra änden av snöret, brukar alltid vara lite ostabilt.

I normala fall använder jag vanliga halsband men nu till vintern så börjar jag titt som tätt använda mina två haltin till hundarna.

Halti är en grimma som fungerar som så att när du tar i kopplet så dras det åt runt hundens mun och huvudet styrs åt det håll du drar kopplet. För mig fungerar detta som ett ypperligt komplement till vanliga halsband och hundarna går lugnare på morgonpromenaderna trots att det kryper myror i brallan på dem. Om grimman används ofta så lär sig hunden dock hur den på bästa sätt får kraft och kan även lära sig att dra i grimman.

Jag tycker absolut inte att detta är en lösning på ett problem med en dragig hund utan då borde man istället träna mer på lydnaden. Men det fungerar alldeles utmärkt som ett komplement till ett vanligt halsband.

Dock kan en grimma medföra nackskador om den används på ett felaktigt sätt, på ett liknande sätt som ett vanligt halsband och stryphalsband. Eftersom att grimma sitter fast i huvudet på hunden så bör man vara mycket mjuk i handen och undvika ryck och slit.

Vad är era åsikter kring detta? Använder ni grimma? Varför/varför inte?

Jag har två olika sorters haltin ett som är lite större och med bredare remmar. Den har gör även som så att bandet runt nosen dras åt på samma sätt som ett halvstryp. Den andra varianten som jag har är mindre och med tynre remmar och den har inte ett band som dras åt. Se bild nedan.

Jag brukar bara använda grimma på Svea och Florian, inte på Cleo. På bilden har dock Cleo på sig grimman för att det blir lättare att se utan all päls ;)



Kommentar:

Jeg tror ikke jeg hadde turt å bruke det til mine Beardiser. Jeg vet ikke hvordan det fungerer, men mine to svever og hopper rundt som gale, når vi er på tur. De er vant til å få lov til det, når vi går i skogen, og ikke langs veien.



Jeg er redd de ville skade seg selv, hvis de hoppet og bykset mye rundt, men halti på?



Håper forresten du og hundene får en fin jul :)

2011-12-23 @ 02:44:36
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: