Mathildas Hundar

2011-12-20
15:08:00

Fördelar/Nackdelar
En sak som jag har tänkt lite på den senaste tiden är hur man ser på sin egen hund respektive andras hundar.

För det första så är många väldigt snabba med att peka ut nackdelarna hos en hund istället för att se på de fördelar hunden faktiskt har. Varför är det alltid så? Varför letar vi alltid efter fel?

Om vi tar ett exempel: Du går igenom en hane som du möjligtvis vill använda till din tik och allt eftersom du går igenom hunden tänker du, ljusa ögon, tunt huvud, skulle vilja ha lite bättre skulderläge osv. Men du har helt glömt bort att se till de fördelarna hanen faktiskt har.

Så här tycker jag tanke gången borde vara: trevligt och stabilit temperament, vacker överlinje, riktigt bra form och djup på bröstkorgen men jag har såklart fortfarande mina önskemål om förbättringar i åtanke och jämför därefter med min tiks förutsättningar.

Det gäller att se till både fördelarna och nackdelarna, för hur ska du annars kunna se till helheten?

Det är ganska självklart, men hur väl använder vi oss av detta i praktiken?


Hur skulle det vara om någon ville använda din hane och dem frågar vad du tycker om din hanes förutsättningar och kvalitéer? 

Hur skulle du agera? Skulle du ha svårt för att kritisera din egen hund och istället mest prata om de fördelar din hund har? Eller skulle du kanske kritisera din hund för mycket och nästan glömma bort fördelarna? Och hur är du när du ser på andras hundar?


Jag vet själv hur jag har reagerat i situationer likt dessa. Jag är väldigt snabb på att rabbla upp nackdelarna speciellt hos mina egna hundar. Om någon frågar mig om vad jag tycker om t.ex. Florian, då kan det nästan låta som om stackars Florian ser ut som någon gatsten. Eftersom att jag helt glömt bort att nämna hans vackra sidor. Jag skulle verkligen inte bli en bra försäljare... Det kanske ligger i släkten det där? Vi är för dåliga försäljare helt enkelt!

Jag brukar även vara ganska kritisk mot andras hundar men inte lika mycket som hos mina egna. Jag måste verkligen bli bättre att se till fördelarna! Dem får inte glömmas bort :)

Kommentarer:
#1: Ulrika

Oj vad jag känner igen mig i detta! Är absolut ingen säljare då någon frågar efter mina hanhundar, har istället med all säkerhet skrämt iväg en del tikägare;-) Och det är lite synd för mina pojkar har lämnat fina avkommor båda två. Oj, nu var jag väldigt positiv eller hur?!

2011-12-20 @ 17:56:08

Hej Mathilda!

Måste bara berömma dig för din fina blogg, mkt kloka ord och fina bilder!!

Visst är det så att vi måste se både för- och nackdelar hos våra hundar och inte bara det ena eller det andra. Men det är lätt att man, som du säger, rabblar upp alla nackdelar man ser hos hunden först, typiskt Svenskt eller?? Vi får bättra oss!

Ha en härlig jul och hälsa alla i familjen!



//Sussie

2011-12-21 @ 11:10:14
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: