Mathildas Hundar

2011-07-03
18:40:00

Bearded Collie - Ljudkänslighet
Till och från får jag frågor om hur Bearded Colliens mentalitet är. Många har frågor kring deras ljudkänslighet.

Rasen är en vallhund och är avlad för att vara uppmärksamma på sin förare och vad föraren säger till hunden att göra. Bearded Collien är en vallhund som arbetar över stora ytor och långt ifrån sin förare. Många använder sig av en visselpipa i vallning och hunden hör skillnad på frekvenserna och vet därmed vad den ska göra. Det är alltså ett måste att en Bearded Collie är ljudkänslig.

Men Bearded Collien får inte visa några tecken på nervositet och det är därför ej acceptabelt att Bearded Collien är ljudrädd. Med ljudrädd menar jag att hunden får panik och inte släpper det även fast ljudet inte hörs längre.

Ingen av mina hundar är ljudrädda, dem bryr sig inte särskilt mycket om fyrverkerier eller andra höga smällar. Vi bor mitt i centrum och bussar går förbi varje kvart. På nätterna är det mycket folk och grannar som spelar hög musik. Dem hör det men bryr sig inte om det.

Om dem någon gång blir överraskade av ett högt ljud så kan dem bli osäkra för stunden men när dem märker att jag som ledare inte gör någon större affär av det så skakar dem på sig och vi kan fortsätta med det vi gjorde innan.

Alla hundar mår bra av att vistas i olika miljöer och även så en Bearded Collie. Det är därför bra att miljöträna sin hund.

Kom ihåg att en Bearded Collie är väldigt lättlärd och uppmärksam på sin förare. Vilket gör att som Bearded Collie ägare måste du vara uppmärksam på vilka signaler du ger din hund.

Ni andra Bearded Collie ägare.
Håller ni med mig? Har ni några fler tips?

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: