Mathildas Hundar

2011-07-01
17:49:00

Rallylydnad
Rallylydnad har inslag av traditionell lydnad och freestyle och har i åtanke den vanliga familjehunden. Betoningen ligger på glädje och samarbete och teamet strävar efter smidighet och uppmärksamhet med positiv utsträlning. Målet med träningen är att skapa en hund som fungerar väl i hemmiljö såväl som på offentliga platser tillsammans med andra hundar.

Tävlingen går ut på att föraren och hunden ska följa en bana med skyltar där det står vad som ska utföras. I nybörjarklass kan det t.ex. vara: sitt, sväng vänster, 270 grader höger, spring, sidosteg till höger, spiral till höger mm.

Jag brukar träna rallylydnad med mina hundar och då på dessa moment i nybörjarklass. Jag har ju som mål att starta en rallylydnad tävling i år och Florian är den som är mest redo för det. Eller rättaresagt han är redo för det! Vi har tränat på dessa moment länge nu och han kan dem. Det är bara jag som är lite utav en perfektionist och vill att jag ska vara lika säker i rallylydnadsbanan som jag är i utställningsringen. Vilket jag aldrig kommer att bli då jag har mycket större erfarenhet av utställning i och med att jag föddes med ett utställningskoppel i handen... ;)

Men jag ska övertala syster min och så ska vi åka iväg på en rallylydnadstävling. Våra hundar kan ju, så det vore ju dumt att inte låta alla andra se det också? Vi är faktiskt inte bara utställningsidioter... ;)

Men nu är frågorna många, hur gör man när man anmäler till en rallylydnad? Vad ska jag tänka på? Vad ska jag ha med mig? Och vilken av alla tävlingar ska jag anmäla till ?

Svara ni som kan ;)



Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: