Mathildas Hundar

2011-05-19
11:27:07

Mathilda Sandberg

Mitt namn är Mathilda Sandberg, född 1991, bor i en lägenhet i centrala Gävle med min pojkvän Sonny och våra tre hundar Florian, Cleo och Svea. Jag utbildar mig till Ekonomiingenjör på Högskolan i Gävle och en stor del av min fritid tillbringas tillsammans med hundarna. Jag har alltid haft ett stort hundintresse och man kan nog säga att jag är mer eller mindre född i valplådan.

Min mormor, Maine Lundell har alltid haft ett stort  hundintresse och hon har fött upp Bearded Collies sedan 1965 och Norwich Terrier sedan 1986 under kennel namnet Farmarens. Min mamma, Charlott Sandberg och min moster, Ulrica Göransson delar mormors hundintresse och dem driver idag tillsammans Farmarens kennel. Därför är jag och min lillasyster Linnéa Sandberg den tredje generationen som är aktiv inom kenneln.

Mamma har alltid tagit med mig och min lillasyster på hundutställningar och det var det bästa vi visste. Om det var någon helg som hon åkt ensam, ja då hade hon två tjuriga ungar när hon kom hem...

Min första debut i Barn med Hund var på en Bearded Collie special i Varberg då var jag 5 år gammal. Och det hade jag verkligen tjatat till mig... Mamma som tyckte att jag var lite för liten gav till slut upp och lät mig gå in med världens snällaste tik Farmarens Evening Eureka "Ella". Jag är tveksam till om jag ens kunde se över hunden, men jag visste hur man skulle göra. Ett stadigt grepp i huvudet, flytta ben och sen springa runt i ringen.

I dem spåren har det gått, jag och min lillasyster fick snart börja hjälpa till att visa i uppfödargrupper och när vi växte ur barn med hund började vi istället tävla i Junior Handling.

Min första Junior Handling tävling var på Lilla Stockholm för domaren Cindy Pettersson och jag tävlade med vår staffordshire bullterrier tik "Siri" Sunstaffs Oh so smart.

Höjdpunkterna under min Junior Handling karriär:
2006 var året som min handling karriär tog riktig fart. Jag tävlade då med min första alldeles egna hund "Monty" Memorylanes A Place in The Sun. De året blev vi 3a på listan över vinstrikaste Junior Handler i Sverige. Det ledde till att jag kvalade till Sveriges landslag och fick åka till Norge och de Nordiska mästerskapen i Junior Handling. Jag blev tilldelad att visa en normalstor långhårs tax och det gick så bra att det svenska laget vann guld. Samma år vann jag och Monty även Ungdoms-SM vilket leder till att jag fick äran att representera Sverige på Europa Vinnarutställningen i Zagreb, Kroatien.

År 2008 blev jag 4a på listan över vinstrikaste Junior Handler i Sverige och blev uttagen till att delta i Sveriges landslag. Denna gång arrangerade Danmark de Nordiska mästerskapen i Junior Handling och jag blev tilldelad en Siberian Huskey. Det gick så bra att laget vann guld och jag vann den individuella tävlingen och titeln Nordisk Mästare 2008. Det blev den bästa tänkbara avslutningen på min Junior Handling karriär.

Nu när jag vuxit ur tävlingen har jag under våren 2011 utbildat mig inom Junior Handling och är nu examinerad Junior Handling domare. Jag är utbildad ringsekreterare och jobbar på de utställningar då jag själv inte visar hund. Jag har dömt några inofficiella utställningar och internationella Junior Handling tävlingar. Jag är just nu aktiv och är ledare på utställningsträningarna här i Gävle men även i Sandviken. Jag försöker även starta upp en träningsgrupp för både blivade och aktiva tävlande Junior Handlers.

Till vardags älskar jag och hundarna att gå på långa promenader i skogen eller längs någon äng. Någon gång i veckan brukar vi också ta en cykeltur tillsammans. Hundarna älskar att springa brevid cykeln!

Titt som tätt brukar vi även gå några viltspår och valla får.

Vi tillbringar också mycket tid på agility och rallylydnadsplanen där vi mest tränar för att det är roligt, men vem vet? Någon gång vågar vi kanske även tävla :)


 






Kommentarer:
#1: Louise

Vad kul att hitta din hundblogg!! Haha och bilden från USM! Jisses vilka minnen!! :) Hoppas vi ses på ngn utställning snart, ni får komma över mer söderöver ;) Hoppas allt är bra med BF o Dogsen! xx

2011-07-22 @ 17:04:03
#2: Anette

En jätte trevlig blogg du har, den kommer jag att kika in på ofta.

Lycka till med allt!!

2012-01-10 @ 21:15:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: