Mathildas Hundar

2011-11-17
15:11:41

Drag
Någonting som jag har fått upp ögonen för är barmarksdrag och då främst till cykel. Jag cyklar mycket med mina hundar och dem älskar det. Så fort cykeln tas fram så blir dem pigga och dem ska gärna springa så fort det bara går. Men jag har mest försökt tränat dem till att inte dra och försöka hålla ett lugnare tempo eftersom att man kan inte fara fram som en dåre mitt i stan... ;) Men det är oftast lättare sagt än gjort. Cleo och Svea håller jag i med koppel så dem får absolut inte dra för då drar dem omkull oss. Florian sätter jag fast i halsband vid springern och han drar hela cykeln framåt. Jag får mest sitta och hålla i bromsen och säga till honom att ta det lugnt.

Så jag funderar på att skaffa mig en sele, åka ut till något motionsspår och börja träna drag någon gång i veckan. Jag antar att det inte är en bra idé att träna alla tre samtidigt eftersom att det skulle mest se ut som ett självmordsförsök. När jag tänker efter så vore det nog bäst att införskaffa lite skydd och definetivt en hjälm, för oavsett vilken av hundarna jag tar så skulle det nog gå farligt snabbt.

Men nu är det ju faktiskt november och snön står runt hörnet. Så mina planer får vänta till i vår om jag inte ska ställa mig på ett par skidor då. Vilket absolut inte är en bra idé då jag inte är en stjärna på skidor. Eller så får vår gamla hundpulka tas fram? Det vore kanske en bättre idé!

Jaja, ni kanske märker att jag har många bollar i luften? Det är typiskt mig. Jag vill göra allt samtidigt vilket oftast inte är en bra idé. Ta en sak i taget skulle min kloka mor säga.



Kommentar:
#1: linnea

Låter roligt och verkar som dina hundar kommer uppskatta det. Min hade troligen inte gjort det, hon tycker det är skittråkigt att springa bredvid cykeln och är riktigt tjurig. Lös går det bättre men får man inte någon draghjälp när hon är i koppel kan man inte räkna med det när hon är lös heller. ;)

2011-11-17 @ 17:48:07
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: