Mathildas Hundar

2011-11-19
14:52:00

Dag 7 - Hundsport

Jag tänkte skriva om de hundsporter som jag brukar aktivera mina hundar med.

Utställning
I och med att vi har uppfödning av beardiesar så ställer vi ut våra hundar för att få ett utlåtande från en domare. Det är en trevlig hobby och för oss blir varje utställning lite utav en familjeutflykt. Man lär känna många nya människor och det är ofta en väldigt trevlig stämning runt ringen. Extra roligt är det när sin älskling vinner och meriterar sig men oavsett resultat så åker vi alltid hem med ett glatt leende eftersom att vi har haft en trevlig dag med familj och vänner.

Junior Handling
När jag var mindre älskade jag att tävla i barn med hund, men efter ett tag så växte jag ifrån det och då blev nästa steg Junior Handling. Det är en sport för ungdomar mellan 10-17 år och det går ut på att visa sin hund så bra det bara går. Jag har lärt mig otroligt mycket utav att träna och tävla i Junior Handling och den sporten la upp grunden för hur jag visar hund idag. En stor fördel är att man lär sig visa olika sorters raser och man lär känna människor från olika delar av världen.

Agility
Agility är en sport med mycket fart och fläkt. Hundarna älskar det! Jag fick upp ögonen för agility runt 10 års ålder och släpade då fram sopkvastar, krukor, pinnar mm. och började därefter träna med hundarna. Vi har gått några agilitykurser på hundungdomen och vi åker ut till klubben titt som tätt för att träna. Vi tränar mest för skojs skull och vi har bara startat en enstaka tävling.

Rallylydnad
Det här är en sport som jag tyckte väldigt bra om så fort jag fick höra om den. Den fokuserar på mycket glädje och samarbete mellan hund och förare. Jag brukar träna på rally övningar med alla mina hundar men Florian är den som har uppskattat övningarna mest och nu har vi kommit så långt att vi planerar att starta i tävlingar nästa år.

Lydnad
Jag tränade lydnad med hundarna innan rallylydnaden kom till Sverige. Jag har aldrig riktigt fastnat för den klassiska lydnaden utan jag har tyckt att det har varit lite för strikt och helt enkelt tråkigt.

Freestyle
Jag gick en freestyle kurs med min första hund Monty för att jag tyckte att det såg så häftigt ut när hundarna dansade tillsammans med sin matte/husse. Jag har dock aldrig tränat freestyle på allvar utan jag har mest lärt dem lite olika tricks så som snurra åt båda hållen, vacker tass, andra tassen, skäms mm.

Vallning
Vi brukar alla i farmargänget försöka att vallanlagstesta våra hundar och de flesta har godkända vallanlagsprov. Utav mina har Svea och Cleo godkänt vallanlagsprov. Jag tycker om att valla med mina hundar och förrut tränade jag med Cleo ganska ofta. Hon var riktigt duktig! Men det är svårt att få tillgång till får och man måste ofta åka långa sträckor, så därför vallar jag inte aktivt med mina hundar.

Viltspår
Alla vi i farmargänget brukar lägga blodspår med hundarna och de flesta av hundarna har visat intresse redan första gången. Men det är lite svårt att få tiden att räcka till då vi endast kan lägga blodspåret efter att vi slutat på jobbet/skolan runt 4 och därefter ska det ligga i 5 timmar vilket gör att vi kan gå spåret med hundarna sent på kvällen. Men om vi har en ledig helg eller slutar tidigare på en vardag, då brukar vi kunna få till att lägga några spår.

För övrigt så brukar hundarna få dra vagn eller släde ibland. Jag brukar även köra lite sök övningar i skogen. Så nu tror jag inte att jag har missat något.

Vad tränar ni med era hundar?


Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: