Mathildas Hundar

2011-11-23
17:55:00

Fila hundens klor
Jag trodde det inte fanns något annat sätt en att klippa hundens klor för att få dem kortare. Men tydligen så kan man även fila hundens klor. Det finns speciella filar för hundar som säljs i djurbutiker men många använder även vanliga fotfiler för människor.

Vad jag har förstått så ska hundar som ej tycker om att få sina klor klippta, tycka att det är bättre när man filar ner klorna istället. Men även att det ska vara lättare att undvika att komma åt pulpan.

Jag kommer nog fortsätta att hålla mig till att klippa mina hundars klor. Jag har lärt mig att se var pulpan är på både ljusa och svarta klor, så för oss fungerar kloklippningen utmärkt. De få gånger jag klippt för nära pulpan så har hundarna knappt märkt det och för att stoppa blödningen så doppar jag klon i potatismjöl.

Vad har ni för tankar kring detta? Klipper ni klorna eller filar ni dem?


Kommentarer:
#1: Christina

Jag klipper och filar med en vanlig nagelfil.

Filar för att få klon så kort som möjligt då framför allt min hanhund har ganska platta tassar så klorna ser mycket längre ut en vad dom är.

Ser därför ganska illa ut fort, fast dom inte är så långa.

Sen får man bort de vassa kanterna som blir när man klipper också! :)

2011-11-24 @ 19:03:43
#2: Ulrika

Jag klipper hellre än filar mina hundars klor, de finner sig i att hanteras även om de inte älskar just kloklippning... ;-)

2011-11-25 @ 16:53:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: