Mathildas Hundar

2011-10-06
14:57:00

Bo i lägenhet med hund

Det finns diskussioner kring hurvida man borde bo i lägenhet med hund eller inte. Vissa är helt för och ser inga problem alls. Vissa säger att det är okej med mindre hundraser som inte är så aktiva. Medan vissa är helt emot och tycker att en hund ska få ha en stor trädgård att springa i.

Jag och Sonny bor i en lägenhet på 62 kvm med våra tre hundar. Lägenheten ligger väldigt centralt och det tar 5-10 minuter för oss att gå till centrum. Aktiviteten på gatan vid lägenheten är frebil, då det går bussar förbi var 10e minut och lägenheten ligger mellan en skola och ett dagis. Under natten är gatorna fyllda av glada människor påväg till och från krogen.

En sak som jag var lite orolig för var hur hundarna skulle reagera på alla ljud och om dem skulle kunna slappna av även fast grannar spelar musik, öppnar och stänger dörrar, ringer på ringklockan till grannen, fulla människor hojtar och tjoar på balkongen ovanför mm. Det tog ett tag till jag blev van och kunde sova ordentligt med alla ljud omkring oss och så var det även för hundarna. Florian var väldigt vaktig i början och morrade och skällde till lite då och då när han hörde något. Men han blev van och idag är det inga problem som helst. Men han hör direkt när det är något som är fel. Syrran och henns pojkvän skulle skämta med oss så dem dunkade på fönsterbrädan, varken jag eller Sonny förstod vad det var förnågot som lät. Men Florian började direkt skälla och morra. Man kommer inte in obemärkt i den här lägenheten... ;) 


Sen var jag även lite orolig över om dem skulle bli tillräckligt aktivierade. Dem var ju vana att vara ute i gården mest hela dagar tillsammans med kompisarna och det är en stor skillnad mot att bo i en liten lägenhet. Men inte heller det är något problem. Istället för att bara släppa ut hundarna på gården får man istället aktivera dem med promenader och låta dem springa lösa i hundrastgårdar. Mycket bättre motion för både mig och hundarna. Det blir så lätt annars att man inte orkar gå på den där kvällskissen utan att man låter hundarna kissa i trädgården istället.

Den sista saken jag var orolig över var hur det skulle gå att lämna hundarna ensamma i lägenheten. Jag var väldigt orolig över om dem skulle sitta hemma och skälla så att grannarna störs. Men det problemet har vi inte haft. Grannarna har berömt oss och dem förstår inte hur vi kan ha tre stora hundar i en lägenhet utan att det hörs.

Om hundarna är trygga i sitt hem och om dem får tillräckligt med motion och aktiviering så kommer det inte vara några problem. Hundarna lär sig att när vi är inne då ska det vara lugn och ro.

Så till er som funderar på att bo med hund i lägenhet: Kör på! Det är inga problem så länge ni aktiverar, motionerar och uppfostrar era hundar, oavsett ras!

Hör gärna av er om ni har några funderingar! :)

Vår lägenhet:




Kommentarer:
#1: Charlott

Det syns lång väg att dina hundar älskar att bo i lägenhet :-) Väl omskötta och mycket ompysslade av sin matte o husse.

2011-10-07 @ 12:50:52
#2: Malin

Jag håller verkligen med dig. Tror tyvärr att många inte aktiverar sina hundar när de kan släppa ut dem. Jag tror att hundar behöver se olika ställen, känna nya dofter. Får de det spelar inte storleken på huset eller lägenheten någon roll! Jätte fin blogg!

2011-10-07 @ 20:00:53
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: