Mathildas Hundar

2012-12-19
15:37:00

Lektion 1: Stå stilla
Jag har fått önskemål om att berätta hur jag tränar mina hundar inför utställning. Jag tänkte börja förklara hur jag tränar hunden att stå.
 
Ett vanligt problem som jag stöter på titt som tätt, är hundägare som berättar att deras hund bara sätter sig ner när den ska stå och dem undrar hur dem ska lära sin hund att stå?
 
Då brukar jag alltid ställa en motfråga: Hur gjorde du för att lära den att sitta?
 
Allt som oftast brukar denne berätta sin historia och vi brukar komma fram till att denne har belönat när hunden sitter. Och jag förklarar att då gör vi på samma sätt nu, vi belönar hunden när den står.
 
Problemet brukar ligga i att man väntar allt för länge innan man belönar hunden.
 
Se det från hundens sida: Hunden står stilla ett tag men får ingen belöning, hunden minns att när den sitter ner då brukar den få belöning, så den sätter sig ner i hopp om att få belöning.
 
Det gäller att vara snabb med att belöna så att hunden förstår att den gör rätt.
 
Steg 1. Belöna hunden när den står stilla, om den ens så står stilla i endast en bråkdelssekund. Bry dig inte om hur den placerar benen.
 
När hunden förstått att den gör rätt när den står stilla i en bråkdelssekund så kan man gradvis dröja med belöningen. Låt hunden stå stilla i 3 sekunder belöna. Låt hunden stå stilla i 5 sekunder belöna. Låt hunden stå stilla i 10 sekunder belöna. Osv.
 
Kom ihåg att hunden alltid ska förstå att den gör rätt! Dröj aldrig med belöningen så länge att den börjar tveka. Då har du gått för fort fram och du är tvungen att börja om.
 
Nästa steg är att få hunden att placera sina ben rätt, men det förklarar jag i ett annat inlägg.
 
 

Kommentarer:
#1: Anna

Perfekt!
Det har jag väntat på :)
Tackar så mycket, väntar på nästa del också :D

Svar: Ja va kul! Bara o träna på tills nästa del :)
None None

2012-12-19 @ 16:57:10

Superbra innlegg.

Svar: Tack! :)
None None

2012-12-20 @ 07:23:49
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: