Mathildas Hundar

2012-02-13
11:13:04

Populära hundraser
När man reser till ett annat land så får man alltid med sig nya intryck. En sak vi förundrades över när vi var i Tallin var att det är så stora skillnader på vilka raser som är populära i olika länder. Det fanns många grövre hundar med "doggy" typ. Det märktes i allmänhet att temperamentet på dessa hundar var hetare än de hundar vi har i Sverige och de använde ofta stackel för att försöka kontrollera sina heta hundar.

När jag gick förbi schäfer ringen så var den en hund som lugnt tog en tugga av Florians päls. Ägarna blev jätte chockade och sa något på något språk som för mig var helt oförståligt. Men jag förstod att dem bad om ursäkt. Florian tog inte någon skada (han märkte knappt att pälsen försvann) och jag hetsade inte upp mig, men det är tur att han har en stor päls så att hunden inte hade tagit en tugga utav Florian.

Men tillbaka till ämnet. Det förvånar mig att i olika länder så är olika raser mer eller mindre populära. I Sverige har vi t.ex. många border terriers och inte lika många tibetanska mastiffer. I Estland var det helt tvärtom. Dem hade några få border terriers och hela klasser med tibetanska mastiffer.

Det fanns även fulla ringar med sarlos wolfhounds, vilket man aldrig ser i Sverige!

Dvärghundar så som Chihuahuas var däremot lika populära i Estland som i Sverige.

Varför tror ni att det är sånna stora skillnader i vilka raser som är populära i olika länder? Vilka raser är populära i erat land?



Kommentarer:
#1: fille

Det känns som fransk bulldogg har blivit en väldigt populär hundras på senaste tiden. Någon gissning på vad det kan bero på?

2012-02-28 @ 09:00:08
#2: Mathilda

Ja det är svårt att säga vad det kan bero på. Men liknande sällskapshundar som mops, boston terrier osv tycker jag också har blivit alltmer populära.



Jag tror många charmas av deras utseende och dem vill ha en enkel och lättskött hund.

2012-02-28 @ 09:27:42
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: