Mathildas Hundar

2012-02-16
12:02:38

Stackel
Även fast jag har varit ute och rest mycket med hundarna till olika länder så slutar jag aldrig att förvånas över hur stora skillnader det är på hundhållning i olika länder.

Estland är ett land som har en relativt god hundhållning men den är långt ifrån lika bra som vårt svenska synsätt om hur man bör behandla sin hund.

Det första vi möttes utav på utställningsplatsen var synen av en rottweiler hane i stackel, när vi sedan börjar titta i försäljningsstånden så möts vi utav en hel rad av olika sorters stackel. Det känns så overkligt att i ett land på andra sidan Östersjön så är det fullt normalt att använda stackel till sin hund.

Det får mig att uppskatta mitt land och den svenska hundhållningen ännu mer. Alla diskusioner kring hurvida du bör eller inte bör korrigera sin hund, använda stryphalsband eller ej, känns så väldigt små och nästan onödiga.


Kommentarer:
#1: Anette

Så hemskt jag fattar inte hur folk tänker... eller tänker det gör dom ju inte, för då skulle dom inte sätta på detta på sina hundar.

/Anette

2012-02-16 @ 17:19:18

Vi vill i framtiden kunna åka utomlands med hundarna, är det lätt att hitta boende när man har hundar med sig? Är det något du spontant kommer på att man ska tänka på? :)

I sommar tänkte vi åka till Norge, men det är ju inte samma sak som andra länder :)

2012-02-21 @ 08:00:16

Fy så hemskt det känns, att se en "riktig bild" på stackel, inte någon där folk letat som tokar för att hitta någon gammal bild på någon hund i ett land långt borta som hade stackelliknande halsband eller så, som det brukar vara när diskussionerna dyker upp...

2012-02-24 @ 10:25:44
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: