Mathildas Hundar

2012-01-07
14:36:00

Slalomträning med Svea
Jag var hem till mamma och pappa för någon dag sedan och då passade jag på att plocka fram deras agilityhinder för att träna lite slalom med Svea.

Jag började med att träna med allémetoden och i början och i slutet hade jag ett hopphinder. Det fungerade bra, men jag var inte helt nöjd. Hon har fortfarande inte riktigt förstått vad som krävs utav henne och hon stannar ibland upp och ber om hjälp.

Så jag plockade bort ett hinder och flera slalompinnar så att jag till slut bara hade ett hopphinder följt av två slalompinnar. Jag plockade fram hennes favorit boll och började leka med henne. Sedan styrde jag in henne i övningen och när hon valde att gå in i slalom öppningen så kastade jag iväg bollen. Då får hon upp fart och hon får beröm i och med att hon får bollen. Jag lekte lite med henne och fortsatt att upprepa övningen. När jag kände att övningen satt så la jag till en pinne till för att försvåra övningen.

Det fungerade väldigt bra och vi slutade när vi kom upp till 4 pinnar och då tyckte Svea fortfarande att det var kul! Det gäller att inte trötta ut hundarna, utan det är viktigt att träna i små korta omgångar.

Det tar väldigt lång tid att träna in slalomet men jag vet att det kommer att sitta om vi nöter på lite till. Vi ska lära oss det här sablans slalomet! Haha!

Jag längtar tills det är sommar och man kan träna agility på klubben igen!


Svea i tunneln i somras

Kommentar:
#1: Paula

SVAR;



Tack för din kommentar, det värmer :)

Ja, man kan ha en helt underbar och snäll hund, men att låta den lattja med alla hundar man möter på promenaden, det är något man kanske får välja bort om man valt denna typ av hund.

Men vi får så mycket annat härligt att det känns inte som någon större förlust ;)

2012-01-07 @ 16:57:05
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: