Mathildas Hundar

2012-06-19
11:20:00

Bearded Collie - krävande pälsvård?
Tack för den otroliga (!) responsen på föregående inlägg: Varför har inte du en bearded collie?

Som förväntat var det många som tycker sig att pälsvården är alltför krävande och har därför valt en annan ras. Pälsen är ju självklart en stor del utav en beardies. Antingen så charmas man utav pälsen eller så avskräcks man utav den. Men pälsen är inte det som gör en beardies till en beardies.

Glädjen, följsamheten, intelligensen det är det som gör en beardies till en beardies.

Därför ser jag inget fel med att raka ner en beardies, det är fortfarande samma hund men med en otroligt lättskött päls. Jag vågar nästan säga att en nerklippt beardies är bland det enklaste du kan ha pälsvårds mässigt.

Jag har klippt ner min tant Cleo och hon är riktigt kortklippt. För att hon ska vara riktigt kortklippt så rakar jag henne ca en gång var tredje månad. För mig tar det ungefär en halvtimme per gång. Jag badar henne när hon blivit lortig, vilket är ungefär efter varje gång hon badat i ett lerdike, hur ofta detta sker är däremot svårt att säga... ;)

Hon fäller inte ett hårstrå och luktar inte mer hund än någon annan.

Hur enkelt som helst som sagt!


Inte för att det är så mycket svårare att sköta en fullpälsad beardies heller...

Jaja, tänker nog ni flesta nu. Jag har bättre saker för mig än att borsta än tovig hund fem dagar i veckan.

Och hälften utav er sätter nog kaffet i halsen när jag säger att jag borstar mina hundar ungefär varannan vecka.

Ja, men precis. Ni läste rätt.

Och nej det tar inte fem timmar per gång...

I alla fall inte om du har hållt efter och inte låtit pälsen tova.

Mina hundar är i full utställningskondition och jag borstar dem ungefär varannan vecka. Svea kan jag vänta med till var tredje vecka och hon har ännu inte blivit tovig.

Jag kan inte svara för alla. Det finns säkert de hundar som behövs borstas oftare och de hundar som inte behövs borstas lika ofta. Det beror helt på vad hunden har för pälskvalité, väderlek samt ålder på hunden. En unghund kräver mer pälsvård då pälsen ej har blivit sträv än.

Det är den sträva pälsen som gör pälsen lättskött.

Badar och fönar dem det gör jag inför utställning. Om dem har blivit lortiga så badar jag dem men då får dem oftast självtorka efteråt. Och lortiga, det blir dem faktiskt inte så ofta...

Eftersom att bearded collien har en sträv päls så har pälsen den otroliga förmågan att när pälsen har torkat då släpper den all sand och grus som den kan ha tagit med sig ifrån promenaden. Detta resulterar i en ren päls, men ett mindre rent golv.

Och nej, golvet ser inte ut som ett sandtag efter kvällspromenaden...

En stor fördel med en Bearded Collie är att dem inte fäller. Det är inte någon period om året då vi inte kan ta hem gäster för att lägenheten är täckt utav ett lager utav päls. Nej, så har vi det faktiskt inte. Det hamnar en del gammal päls i borsten och ibland har vi någon liten tuss av hår i ett hörn. Men det kan lika väl vara damm eller hår från mig själv...

Och ja det här frågetecknet om en beardies luktar hund? Ja självklart gör den det. Men gör inte alla hundar det?

Annars är det övriga sysslor som att rengöra och dra hår ur öronen, klippa klor och skrapa tandsten som görs.

Som beardies ägare får man räkna med att lägga ner lite extra tid på att borsta sin hund. Vi gör vår pälsvårdsstund till en gosstund, inte någon jobbig syssla som måste utföras.

Man får räkna med att ta fram dammsugaren och städa lite oftare. Man får också räkna med att man får med sig några sovunirer från skogspromenaden, skölja av tassarna under den leriga perioden av året och torka tassarna med en handduk under den blöta perioden av året.

Men det jag försöker komma fram till är att det faktiskt inte är så svår pälsvård på en fullpälsad beardies som man kanske kan tro. Och om du nu fortfarande tycker det, ja klipp den då!

För en beardies, det ska de va'!

Taggar: Bearded collie, Beardies, Pälsvård;

Kommentarer:
#1: Tina

Kunde inte sagt det bättre själv!!!

Svar: Tack!
None None

2012-06-14 @ 13:25:39

Bra skrivet! Håller med dig :)

Svar: Tack! :)
None None

2012-06-19 @ 13:18:03
#3: Anette

Jättebra skrivet.

Svar: Tack!
None None

2012-06-21 @ 13:54:22

Tyckte inte så för 20 år sedan, men om vår älskade ras inte bara ska finnas hos uppfödare = dö ut (i Sverige i alla fall) på sikt, så måste vi acceptera, ja t.o.m. påtala att de kan hållas nerklippta!! Jag vet att inte många? uppfödare håller med mig, men jag får väldigt ofta kommentarer om den "hemska" pälsen av grannar, i skogen, på Bruks osv.

Svar: Nej precis, för 20 år sedan kunde uppfödare välja valpköpare som ville ha dem fullpälsade. Men det kan vi inte göra idag, för då kommer rasen precis som du säger mer eller mindre dö ut här i Sverige.
None None

2012-06-21 @ 20:46:22
#5: Cilla

Åh vad glad jag blev av att hitta det här...
Jag har ju smått förälskat mig i bearded collien, men också känt mig lite avskräckt av all päls... såg en gång en nerklippt, inte så långhårig men inte "naken" heller, så jag pratade med ägarn om det, men denne sa att det inte alls var uppskattat av andra bearded-ägare, och att om uppfödaren hade vetat så hade han inte fått köpa hunden. det kändes lite tråkigt... o jag har då fortsatt min beundran på håll så att säga :)
Men lyxigt att du inte behöver borsta så mycket, klart det ska bli en mysig stund. Men jag har sett framför mig timtals med arbete och det så gott som varje dag ;)

Svar: Hej! Så kul att se din kommentar, har inte varit inne på bloggen på hur längesedan som helst, men det var kul att kika in och få se din kommentar! Det är delade meningar kring att klippa långhårsraser men vi och många med oss tycker att det är nonsens att det ska vara tabu att klippa dem. Det är ju den perfekta och mest lättskötta hunden då! Bara att höra av dig om du har fler funderingar kring rasen! :)
Mathilda

2014-05-06 @ 20:26:18
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: