Mathildas Hundar

2012-06-20
10:01:00

Prova på tävlingslydnad!

Senast jag var på klubben (valbo bk) så blev jag inbjuden till att träna i deras lydnads träningsgrupp. Idag skulle dem ha en liten "lek-dag" där dem skulle ha mini tävlingar så som vems hund som kommer snabbast på inkallning, vems hund som kan göra flest ligg på 30 sekunder mm.

Jag har aldrig tränat tävlingslydnad, men har sedan jag börjat tävla i rallylydnad blivit mer intresserad utav att prova på även tävlingslydnaden. Så detta kommer säkert bli en rolig och lärorik kväll!

Det är främst Florian som jag tänker träna tävlingslydnad med. Tjejerna ska snart starta i rallylydnad, vi måste bara finslipa lite till! :)

 

Har ni några tips till en nybörjare i lydnad? Hur får man till det där perfekta fotgåendet t.ex.?

Florian och jag tränar rallylydnad


Kommentarer:
#1: Martina

Oj, för den perfekta linförigheten.. hm, det är så mycket som ska klaffa. Men första tipset är framförallt att leka mycket med hunden!

Lek - sluta - gå iväg utan att säga något - belöna när hunden kommer upp på din vänstra sida!

Gå åt ett annat håll om hunden inte gör rätt, belöna när hunden gör rätt. Utöka tiden hunden ska gå på din vänstra sida allt eftersom. :)

Svar: Tack för tipset! Det är på ett ungefär så vi jobbar, mycket lek och glädje :) Nu ska vi bara träna upp så att koncentrationen räcker längre :)
None None

2012-06-22 @ 14:27:51
#2: Nina Löfgren

Florian och du kommer att lyckas utmärkt med lydnadsträningen, han går ju så fint på rallylydnaden!

Svar: Tack så mycket! :)
None None

2012-06-23 @ 10:28:13
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: