Mathildas Hundar

2012-05-04
13:42:00

Pälsutveckling
Vissa hundar får sin vuxen päls direkt efter valppälsen. De fäller alltså ur det mesta utav valppälsen för att det direkt ska växa ut en sträv vuxen päls och under den perioden ser dem allt annat än vackra ut. När dem är i det stadiet är det väldigt svårt att förstå att de faktiskt tids nog kommer få en fyllig och lång päls.

Svea var precis en sådan här hund. Tyvärr har jag ingen bild på då när hon såg som allra värst ut men hon hade stripig, skör päls som satt i tussar lite här och var på kroppen. Inte fint alls.

Däremot så har jag en bild som togs för 2 års sedan. Hon var alltså då 2 år och jag minns att jag faktiskt tyckte hon såg riktigt bra ut i pälsen (vilket hon gjorde om man jämförde med hur hon sett ut innan). Men vi hade fortfarande en lång väg kvar.

Under denna period tillbringade jag mycket tid till att göra inpackningar och att vid behov borsta väldigt försiktigt med en mjuk borste.

Idag är Svea i fullpäls och jag tycker hon är i absolut topp form gällande både pälskondition och i kroppen. Det tog ungefär 3 år.

Lite skillnad va?


Kommentar:
#1: Anette

Åh så snygg hon är, hon ser verkligen helt perfekt ut.

Ja nog kan de se riktigt "skruttiga" ut i pälsen vissa perioder.

Roligt få se dessa bilder på samma hund, en väldig skillnad men hon är en riktigt fin "karamell" på båda bilderna.

Ha det bra!!

2012-05-05 @ 07:59:11
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: