Mathildas Hundar

2012-05-31
14:08:25

Varför har du inte en bearded collie?

Registreringssiffrorna för bearded collien sjunker och sjunker för varje år, vilket är otroligt trist. Varför är det så?

Vi som älskar rasen, vi är fast och många av oss skulle aldrig kunna tänka oss att byta.

De flesta som har beardies idag, dem har någon gång tidigare i livet haft rasen. En del av oss har växt upp med rasen som barn och därefter köpt en egen beardies i vuxen ålder. En annan del av oss har haft beardies men därefter provat ett antal andra raser för att därefter inse att en beardies passar allra bäst. Detta är självklart otroligt positivt, men det problemet som finns är att vi väldigt sällan får några nya beardies ägare.

Om vi inte får några nya beardies ägare till rasen då kommer denna negativa trend med att registreringssiffrorna sjunker, fortsätta.

Och då återstår frågan: Varför vill inte folk köpa en bearded collie?

Vi som redan är frälsta utav rasen vi kan spekulera om detta i timmar. Men den ända som egentligen kan svara på denna fråga, det är den som inte äger en bearded collie. 

Så snälla, du som inte äger en bearded collie kan du svara på denna enkla fråga:
Varför har inte du en bearded collie? Vad är anledningen till att du valde en annan ras?

Ni som redan är beardies frälsta, ni får gärna även ni spekulera i anledningarna till varför ingen köper beardies? Och vad ska vi göra för att få registreringssiffrorna att öka?


Härliga Duncan i fullfart på stranden i somras.


Kommentarer:
#1: linnea

Jag skulle kunna tänka mig en bearded collie om det inte var för all pälsen och skiten den drar in samt att jag vill ha en hund med mer motor. Men annars tycker jag dem är jättehärliga så om jag hade velat ha en aktiv familje- och allroundhund hade den nog legat i toppen. Blir kanske en i framtiden :)

2012-05-31 @ 15:32:53
#2: Linnea

Vi tittade på rasen innan vi skaffade vår första hund men tyckte att Bearded Collien var för stor och vi föredrog en hund som inte fällde

2012-05-31 @ 16:12:25
#3: Susanne

Anledningen är tyvärr pälsvården för väldigt många. Skulle det någon gång bli "inne" med klippta beardisar, så tror jag att siffrorna skulle öka.

2012-05-31 @ 18:13:30
#4: Mathilda

Svar till Susanne: Jag håller med dig! Tror att man måste peka på det att det faktiskt inte är förbjudet att raka en beardies.



Även om det finns uppfödare som inte vill sälja om hunden ska bli rakad. Men jag tycker inte att vi kan vara så kräsna om våra valpköpare i tider som denna. Det är fortfarande samma hund med eller utan päls.

2012-05-31 @ 22:39:31
#5: Hanna

Vilken härlig bild :)

2012-06-01 @ 09:51:57

det var faktiskt en av mina drömraser när jag var yngre. anledningarna till att det inte blev någon när jag väl köpte hund var att jag är helt oitresserad av pälsvård och verkligen hatar hundlukt! ;) det kommer fortsätta bli korthåriga hundar för mig tror jag, men i övrigt hade jag nog gärna haft en beardis någon gång i livet. kortklippta är dom dessutom verkligen underbart söta!

2012-06-01 @ 11:09:50
#7: AC

Härlig bild! Men pälsvård är inget för mig, även om de kan rakas. Sen är jag ute efter arbetshundar och tyvärr finns det få som jobbar med sina hundar.

2012-06-01 @ 12:43:33
#8: Christina

Likadant med min gamla kära ras New foundland, sjunkr där också tyvärr..



Jag tror att jag inte har kunnat tänka mig en beardis på grund ut av att jag inte kan så mycket om hur rasen är mentalt helt enkelt och att jag är frälst vid plattnosarna.

2012-06-01 @ 12:46:53
#9: Tina

Tyvärr är det så att folk tror att beardisarna fäller väldigt mycket eftersom de har så mycket päls, vilket de verkligen inte gör! Tvärtom!

Sen är det ju det där att en del eventuella valpköpare tror att de inte får klippa dem, synd!



Men en liten glädjande sak är att två av mina valpar förmodligen flyttar till familjer där det inte funnits eller finns beardisar sen tidigare:o)



2012-06-01 @ 17:32:36
#10: Beardisälskaren

Jag tycker som du Mathilda. Bearded Collie är en positiv och alert hund som passar jättebra i familjer. Det är en alroundhund och för dom som inte gillar pälsen är det bara att klippa/raka. Man måste inte raka jättekort.

Alltså en perfekt ras!

2012-06-01 @ 23:09:29
#11: Beardisälskaren

Måste lägga till att dom inte alls luktar hund. Det är faktiskt en sak som jag gillar med beardisar!

2012-06-01 @ 23:14:04
#12: Linnea

kul att höra att de inte fäller så mycket :) såg aldrig en rakad/nerklippt breadis innan jag såg din blogg :) de uppfödare vi pratade med avrådde oss när vi inte var så inne på hundar som fäller.

Hade de sålt mentaliteten istället för den fysiska rasstandarden gällande päls och storlek hade vi kanske haft en beardis idag :)

2012-06-02 @ 17:58:20
#13: Linn

Jag valde boxer för det är den perfekta rasen, enligt mig. Bearded vet jag inte så mycket om, de är säkert helt underbara de med men pälsen skrämmer mig lite ;)

2012-06-03 @ 11:39:20
#14: Sofia

Som svar på din fråga så skulle jag säga pälsvården och storleken. Jag har inte tid och ork att sköta en så vacker päls och den är lite för stor för mitt tycke men otroligt vacker att titta på :)

2012-06-03 @ 20:09:23
#15: Marianne

Ja, jag som haft beardis (varav en av dem en av de mest fantastiska hundindivider jag, och många med mig, någonsin mött) tror att dels pälsen avskräcker. Men även alla fördomar (?) om rasens mentalitet. Och hur kommer man till rätta med det...



1000 TACK för de kanonfina bilderna btw!

2012-06-04 @ 23:54:12
#16: Annelie

Jag är en helt ny bearded collie ägare. :) Som även har en wheaten terrier. Vi funderade på en andra ras som skulle passa min pojkvän bättre då han inte alls är terrier människa. När vi väl träffat beardisar så blev vi helt sålda! Påminner om våran wheaten men utan terriern samma livsglädja och en fin allorund hund är precis de beardisen är. Nu idag efter att vi bara haft våran pojke i lite mer än en månad, funderar jag på om jag någonsin kommer skaffa en annan ras. + att min allergiska familj tål honom precis lika bra som våran wheaten :)



Tack förresten för en super fin och härlig blogg att läsa!

2012-06-11 @ 00:48:46
#17: Cecilia Ringhov palmquist

Jag är nybliven Beardedägare, har tidigare haft engelsk cocer spaniel, o retirerar. Han är nu 7 mån o är hitintills den trevligaste, roligaste mest tillgivna hundras jag träffat.
Fortsätter han så här, kommer det alltid att finnas en bearded i vårt hem.

Svar: Så roligt at höra! Lycka till med lillkillen! :)
Mathilda

2014-02-03 @ 21:15:53
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: