Mathildas Hundar

2013-01-24
13:21:00

Domaruppdrag Hudiksvall
Det var en väldigt trevlig dag och trots snöstormen så var alla jag träffade på väldigt gott humör likaväl hundarna. Man vet aldrig vad man möter för hundar i ringen som domare och det är tyvärr inte en självklarhet att alla hundar är trevliga. Jag har alltid det i bakhuvudet när jag ska hälsa på en hund oavsett ras och jag läser alltid av hunden innan jag sätter händerna i den. Men på denna utställning så var alla hundar trevliga och ingen visade några tecken på aggressivitet.
 
Som alltid på inofficiella utställningar så var det många nybörjare med, vilket alltid är roligt! Vi vill ju att fler ska få upp ögonen för denna roliga hobby vi har! En inofficiell utställning är det perfekta stället att ställa ut för första gången. Vissa var mer pålästa än andra och vissa var mer nervösa än andra, men alla gjorde sitt bästa och ville lära sig, vilket jag tycker är det viktigaste. Jag hoppas att dem kommer att våga sig ut på fler utställningar i framtiden!
 
Som domare så kände jag mig säker på mig själv och mina beslut. Jag blir mer säker för varje gång. Jag hade läst på standarder och jag visste vad jag tycker är viktigt. Jag tog mig tid till att förklara för ägarna varför mitt beslut blev som det blev och dem fick chans att ställa frågor.
 
Mina favorithundar under dagen var bland annat en norsk älghund grå som jag gjorde till vinnare av valparna 6-9 månader. Det var en otroligt söt, feminin och genom allt en väldigt sund tik.
 
Jag blev även väldigt imponerad utav Chodský Pesen. Det var den första individen jag sett utav den rasen och det jag fastnade för var temperamentet och rörelserna. Det var en lycklig, trevlig liten herre som rörde sig med det typiska långa, låga, vägvinnande vallhundssteget som jag älskar.
 
Min stora favorit som jag blev kär i så fort hon klev in i ringen var en collie tik som senare även vann Best In Show. Hon hade det som en collie ska ha, det vänliga, stabila temperamentet, ögonens mjuka uttryck, den vackra överlinjen och det sunda, vägvinnande steget. En vacker tik utan överdrifter.
 
Taggar: domare;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: