Mathildas Hundar

2013-02-13
09:25:00

Konkurrensleken
Under lydnadshelgen så fick jag lära mig en för mig ny metod: konkurrensleken, som instruktör Åsa Lindberg kallade den.
 
Den går ut på att man trissar upp hunden och leker med den för att sedan kasta en godis eller en leksak och tävla mot varandra vem som tar belöningen först. Om hunden är långsam så hinner jag ta den. Om hunden är snabb så hinner den ta den.
 
Detta fick jag använda under fritt följ eftersom att jag tycker att Florian lätt tappar fokus på mig, men om han tappade fokus så kastade jag helt enkelt iväg en belöning och eftersom att han inte var fokuserad på mig så hinner jag springa före honom och ta belöningen. Vilket gör att hunden till nästa gång blir ännu mer fokuserad på mig eftersom att han vet att jag snart kommer kasta iväg en belöning och då jäklar gäller det ju att man är beredd annars hinner ju hon ta den innan mig! När hunden är fokuserad och slänger sig snabbt efter belöningen så ska man låta hunden vinna, men så fort Florian förstått vad leken gick ut på så var det totalt omöjligt för mig att ta belöningen även om jag så skulle ha velat det!
 
Denna metod fungerade super bra på Florian och jag kunde gå "stel som en pinne" i något som kändes som en evighet med en taggad lydnadshund vid sidan. Det var en så jäkla häftig upplevelse! Och jag blev även denna gång löjligt stolt över min underbara hund!
 
Har ni provat denna metod? Vad är era erfarenheter?
 
 
 Leken kan liknas med när hundarna leker jaga, då konkurrerar dem med varandra för att komma först fram.
 
 

Kommentarer:
#1: Anna

Leo älskar den leken! Det är det bästa han vet haha och oftast vinner han med :D

Svar: Ja dem brukar ju tycka att den är rolig! :)
Mathilda

2013-02-13 @ 15:15:00
#2: Tina

Bra tips Mathilda! Ska absolut testa detta med Doglas. Han är oftast väldigt med på noterna men om det tar lite för lång tid innan han får bekräftelse eller uppmuntran för att han gör rätt så tappar han fokus. Kamplust har han så det räcker och blir över så det borde fungera.

Svar: Ja gör det! De va precis så jag uppfattade det med Florian, han hann tycka det blev för långtråkigt liksom, men han blev genast på tårna när vi körde denna metod.
Mathilda

2013-02-20 @ 11:10:48
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: