Mathildas Hundar

2016-03-09
20:38:11

Inlärning av fritt följ på ett annorlunda vis
Jag har haft lite strul med att lära in fritt följ med Amira. Jag är för det första lite osäker på hur jag egentligen bör göra och för det andra så har jag inte riktigt haft en tydlig plan som jag känner mig trygg med. Jag har tränat mycket på att hon spontant ska söka rätt sida, mycket bakdelskontroll, ögonkontakt i fotposition och även försökt lägga på i rörelse. Hon har fattat grejjen men jag får också en del mindre bra beteenden med i kedjan. Hon svävar gärna iväg och tappar position och fokus trots korta repititioner. Jag vill gärna att det bara ska finnas en väg för henne och den vägen ska vara den rätta. Här har det funnits möjlighet till att göra fel och då blir också lätt fel. Därför har jag nu provat på att lära in fot på ett lite annorlunda sätt.
 
Anna Hilding delade för ett tag sedan med sig utav ett videoklipp på en mallevalp som dem hade lärt in fritt följ genom att först låta den gå fot mellan benen på föraren. Rolig idé tänkte jag, men hade inte en tanke på att det skulle vara något för oss. Tills vi i helgen tränade tillsammans och Anna återigen nämner detta videoklipp. Hon tyckte självklart att vi skulle prova detta och såg mest bara fördelar med denna metod. Själv var jag ganska skeptisk till en början och var inte jättesugen på att vara försökskanin för detta nya sätt att lära in fot på. Men äsch tänkte jag. Jag kan ju testa bara idag, det skadar ju inte.
 
Till en början var det mest kaos och förvirringen var total hos både mig och Amira. Ingen av oss i träningsgruppen visste egentligen hur man bör lära in det här och vilket steg som var steg ett. Så vi fick prova oss fram helt enkelt.
 
Vi kom snart fram till att steg ett är att få henne att söka sig spontant in mellan benen och när hon gjorde det fint så ville jag få henne att låsa blicken på mig. Så då började jag med att göra en omvänt lockande övning för att få henne att förstå att jag är ute efter ögonkontakten, därefter så ställde jag mig över henne och fortsatt jobba med omvänt lockande. Det tog inte lång tid innan hon förstod vad jag ville och hon låste blicken fint.
 
Jag vill att så småningom ska signalen för ögonkontakt vara själva positionen. När hon står mellan mina ben = ögonkontakt. Jag kommer också öka kraven med att huvudet ska vara rakt.
 
Jag fortsatt med att gör båda stegen i en kedja. Sök dig spontant in mellan benen och lås blicken direkt för att få din belöning. Nästa steg blir att utöka med att smyga framåt i något steg, där blicken fortfarande är låst på mig. Vilket är lite klurigare för fröken eftersom att i hennes värld är omvänt lockande och ögonkontakt endast en stadga övning. Så det gäller för mig att visa att man även kan låsa blicken när man är i rörelse.
 
Desto mer jag tränade desto mindre skeptisk blev jag och desto mer övertygad blev jag att denna metod nog passar oss bra. Den största fördelen jag ser är att vi bara behöver fokusera på hennes blick och fokus på mig. Felmarginalen blir väldigt liten och hon kan inte sväva iväg och tappa position. Hon får per automatik en rak kropp eftersom att mina ben ramar in henne och när jag sedan börjar lägga på svängar så kommer bakdelskontrollen gratis eftersom att det inte går att svänga på något annat sätt. Jag kan fokusera helt och hållet på att jobba upp hennes attityd och uthållighet i fria följet utan att "sabba" något på vänster sida. När hon sedan kan trampa på där med fin attityd och fint fokus på mig då kan jag introducera det på vänster sida. Då har hon mycket större möjlighet till att lyckas.
 
Nu är det upp till bevis. Nu gör vi en kampanj i träningen på fritt följ och så får vi se om denna plan fungerar. Jag tror på det och det är de viktigaste.
 
 
 
Amazing puppy does fantastic heeling

From 7 weeks to 12 months puppy university

Publicerat av Nino Drowaert den 26 december 2015

Kommentar:
#1: Karin

Fin sida! Vill tipsa om www.happytail.com tror det skulle va något för dig! Ett gratis socialt nätverk för hundälskare, jättekul! Hoppas vi ses där! :) /Karin

2016-04-05 @ 12:50:01
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: