Mathildas Hundar

2016-05-26
09:41:00

Träningsplan
Det här med att ha en nedskriven träningsplan att följa och utvärdera har gått sådär om jag ska vara ärlig. Jag gillar att ha träningen strukturerad och att ha en plan att följa. Jag ser många fördelar med det, men jag har slarvat.... Vi följde förra planen fint, men när det var dags att skriva en ny plan så blev det aldrig av. Istället har jag försökt hålla någon sorts utav plan i huvudet, vilket inte direkt är att rekommendera. Förra veckan insåg jag att jag har introducerat alldeles för många nya delar i Amiras träning på kort tid. Hon har inte varit lika självklar och spontan i träningen som hon brukar utan hon har istället varit lite mer dämpad. Vilket inte alls är konstigt. Det gäller att ha en bra balans i träningen, det ska varken vara för lätt eller för svårt. Nu har jag gjort det för svårt, så då gäller det att uppmärksamma det snabbt och bromsa i träningen. Så jag gör ett nytt försök med träningsplanen och så ska jag se till att uppdatera den om ett par veckor.
 
Amira:
Uthållighet och attityd i fritt följ
Jag kommer använda mig utav positionen "gå mellan benen" för att jobba upp en härlig attityd och uthållighet inför fria följet. Det ska vara skithäftigt att gå fot så denna träning kommer vara busenkel. Jag kommer endast gå i raka linjer eller mjuka bågar. Jag kommer att variera med att belöna efter bara korta sträckor med att ibland tänja på gränserna och gå i längre sträckor. Jag kommer ofta att belöna med boll eller leksak som är det bästa Amira vet.
 
Vänstersvängar och bakdelskontroll i fritt följ
Även här kommer jag att använda mig utav positionen "gå mellan benen" för att förbereda inför vänstersvängarna i fria följet. Största fokus i denna träning kommer att ligga på att få till kvicka bakdelsrörelser. Jag kommer att gå på en raksträcka, göra en halvhalt, svänga och när hon flyttar undan fint så går jag på framåt igen. Raksträckan kommer att bli en belöning i sig även om jag såklart också belönar med godis och leksak. Denna träning vill jag också introducera på vänster sida men istället för mitt vänstra ben som ramar in henne så kommer jag använda mig utav en medhjälpare och dennes ben kommer istället rama in henne och underlätta för henne i svängarna.
 
Fotposition
Nu är det dags att jobba bort handtecknet i fotpositionen och jag vill att hon spontant ska söka sig in i fotposition utan mina uppmaningar. Detta kommer jag att göra genom att hjälpa henne in i fotposition, kasta iväg henne med en godis och därefter låta henne söka upp positionen på nytt. Jag kommer att variera mig genom att ibland hjälpa henne helt, ibland hjälper jag henne inte alls och ibland hjälper jag henne bara lite grann. Största fokus ligger på att successivt jobba bort handtecknet. Jag måste även komma ihåg att ibland lösa ur henne med lek titt som tätt så hon inte tröttnar. Detta är ganska tråkig träning ur Amiras ögon ;)
 
Ligg under gång
Jag har gjort som så att jag backar bakåt, hon följer efter och att jag med hjälp utav mitt kroppsspråk får henne att lägga sig ner. Jag måste belöna upp själva läggandet så att hon blir riktigt tjatig och spontant slänger sig ner i ett ligg för att få belöning. I samband med det kan jag börja plocka bort mina hjälper.
 
Stadga
Jag kan komma på tusen andra saker som jag hellre skulle vilja träna på än stadga. Det är ju sååå himla tråkigt! Men med den inställningen så kommer man inte långt så nu är det dags att ta tag i stadgaträningen. Jag vill att Amira ska ha en hög förväntan i alla stadga moment och kommer därför att använda mig utav en synlig extern belöning som hon får springa på. Jag kommer varva med att vi lägger ut den externa belöningen tillsammans och att jag lägger ut den själv medan hon är i plats. Tidsintervallet kommer vara kort max 30 sek men jag kommer vara noga med att variera tiden.
 
Påminnelse till mig själv: Se till så att det är belöningssignalen som löser ur henne och inte mitt kroppsspråk. Hon får gärna själv ta godis/leksak på belöningssignalen utan att jag serverar belöningen rätt in i hennes mun.
 
Florian:
Tävlingsträning
Jag tar som vanligt varje tillfälle som ges att träningstävla. Vi behöver träna i nya miljöer med nya människor som kommenderar. Jag börjar alltid med att han spontant får söka sig in i fotposition, använder klickern och belönar varje iniativ han tar till att komma upp till sidan. Vi värmer upp tävlingslikt och sedan tränar vi på tävlingslika ingångar på plan och kedjor med kommendering.
 
Platsliggning
Vi fortsätter att jobba med att bygga upp en fin förväntan i platsliggningen genom att använda extern belöning. Han måste tycka att det är värt att ligga still, annars gör han det inte. Rutinen är som så att han får kampa med leksaken, jag tar den ifrån honom och tillsammans lägger vi ut leksaken så att den ligger lite gömd. Därefter går vi in på plan tävlingslikt, lägger ner honom och går ut på lagom avstånd. Jag är noggrann med att stå så tävlingslikt som möjligt och rätt som det är så ger jag mitt varsågod och så springer vi tillsammans till belöningen. Tidsintervallet varierar ibland belönar jag ur väldigt snabbt och ibland får han ligga längre stunder. Han ska veta att mitt varsågod kan komma när som helst.
 
Stadga i inkallning
Jag har slarvat lite med stadga träningen i inkallningarna och därför kommer största fokus i en period nu ligga på just stadgan. Jag kommer lämna honom som vanligt inför en inkallning, men 2 av 3 gånger så kallar jag inte in utan går tillbaka och belönar med godis. Men jag ska se till att även belöna med en extern belöning som ligger bakom honom.
 
Ställande/läggande
Jag har nu under en period belönat upp ställandet/läggandet under gång genom att alltid belöna med en extern belöning bakom honom som han får direkt när han ligger/står. Nu under en period måste jag träna på att mitt kommando ska bryta igenom oavsett om han är frånvarande och ofokuserad. Vilket han ofta blir i tävlingsmiljö. Det kommer jag att göra genom att utnyttja promenader och andra tillfällen som han inte förknippar med träning. När han står och nosar på en fläck, så kommer helt plötsligt ett ligg och om han lägger sig ner så får han en superbelöning. Om han inte lägger sig ner så fortsätter vi promenaden som vanligt och försöker igen. Tanken är att orden ligg och stå är så pass värdeladdade att jag kan bryta igenom vad som helst. Han ska bara reagera. När vi får till det, så är det ingen konst att få till det på tävling ;)
 
Svea:
Viltspår
Svea tränas just nu främst i viltspår där vi tränar inför öppenklassen och siktar mot ett viltspårschampionat. Eftersom att jag är väldigt grön på det här med viltspår så tar vi mycket hjälp utav Dessiré. Skönt att ha någon som vet precis hur man ska lägga upp träningen.
 
Så det här är det jag kommer att syssla med i ett par veckor. Vi har lite att träna på ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: